Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2025

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2025

    Hem » Transportrobotar planerar egna rutter
    Nyheter

    Transportrobotar planerar egna rutter

    2017-01-03
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    Två pilotprojekt startas nu, ett inom bilindustrin. En av Audis underleverantörer har tagit fem enheter i drift på lagret. Robotarna transporterar komponentlådor till olika stationer.

    Ett tiotal forskare och industridesigners har tillsammans utvecklat ett nytt, flexibelt transportkoncept, rapporterar Ebm-papst.
    Konceptet heter Karis Pro. Det skiljer sig från olika traditionella transportsystem för interna transporter, som oftast består av långa och komplexa transportbanor, genom att transportenheterna rör sig autonomt genom anläggningen, skriver Ebm-papst.
    – Det unika med Karis Pro är att robotarna snabbt kan sättas i arbete och att de helt självständigt planerar sina rutter och hittar till de platser där gods ska hämtas och lämnas, säger Andreas Trenkle vid Karlsruhe Institute of Technology som är ansvarig för projektet.

    – Syftet med våra transportrobotar är att lösa behovet av att snabbt och effektivt förflytta gods inom exempelvis fabriksbyggnader.
    Driver robotarna
    Forskarna har använt specialanpassade drivlösningar från Ebm-papst både för att styra och driva transportrobotarna.
    – Produktionspersonalen registrerar sina order via en bildskärm och informationen skickas via ett nätverk till samtliga robotar. Det finns inget centraliserat system som väljer vilken robot som ska utföra en viss order. Istället avgörs detta av robotarna själva, säger Andreas Trenkle.
    Uppdraget tas av den robot, som har den kortaste vägen till en produktionsplats och tillräckligt med batterikapacitet. Robotarna kan få uppdragen även via ett företags affärssystem eller via RFID-taggar som sitter på produktlådorna. Produktionssystemet kommunicerar självt med robotarna.
    Väljer vägen
    Trots att robotarna väljer sin egen väg, kolliderar de inte med produktionspersonalen eftersom de har en laser framtill som ständig avläser hela golvytan med svepande rörelser. När lasern upptäcker fasta hinder, undviker roboten kollision genom att köra runt. Om en person rör sig framför en robot, stannar den.
    Ebm-papst drivlösning i kombination med robotarnas styrsystem gör att robotarna alltid vet hur fort de färdas och i vilken riktning. Ström som alstras av drivmotorerna används dessutom för detektering av kollisioner. Drivlösningen registrerar att roboten har stött på ett hinder och bromsar omgående. Detta gör att systemet inte behöver ytterligare sensorer, säger Andreas Trenkle.  Det finns många användningsområden. En tillverkningsmaskin kan till exempel anropa robotarna när den behöver fler komponenter, eller föra bort färdigproducerade enheter.

    (Visited 30 times, 1 visits today)
    Föregående inläggPokémon Go stärker folkhälsan
    Nästa inlägg Cyberkriget blir personligt
    Dagmar Zitkova

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-06-19

      Sverige växlar upp för AI – datacenterexpansion i norr

      Nyheter Automation2025-06-18

      Hexagon tar klivet in i humanoidrobotik – lanserar AEON för industriell autonomi

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-17

      “Det känns helt fantastiskt” – Gabor Szabo om Guldhanden 2025

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-16

      “Jag blev helt chockad” – vi har pratat med Martin Norén efter vinsten

      Kommentarer är stängda.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Hantera Cookies

        För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra enhetsinformation.  Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.

        Funktionell Alltid aktiv
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
        Alternativ
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
        Statistik
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
        Marknadsföring
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
        Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
        Visa preferenser
        {title} {title} {title}