Facebook Twitter Instagram
    Tidningen Automation
    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation
    Hem » Transportrobotar planerar egna rutter
    Nyheter

    Transportrobotar planerar egna rutter

    2017-01-03
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Två pilotprojekt startas nu, ett inom bilindustrin. En av Audis underleverantörer har tagit fem enheter i drift på lagret. Robotarna transporterar komponentlådor till olika stationer.

    Ett tiotal forskare och industridesigners har tillsammans utvecklat ett nytt, flexibelt transportkoncept, rapporterar Ebm-papst.
    Konceptet heter Karis Pro. Det skiljer sig från olika traditionella transportsystem för interna transporter, som oftast består av långa och komplexa transportbanor, genom att transportenheterna rör sig autonomt genom anläggningen, skriver Ebm-papst.
    – Det unika med Karis Pro är att robotarna snabbt kan sättas i arbete och att de helt självständigt planerar sina rutter och hittar till de platser där gods ska hämtas och lämnas, säger Andreas Trenkle vid Karlsruhe Institute of Technology som är ansvarig för projektet.

    – Syftet med våra transportrobotar är att lösa behovet av att snabbt och effektivt förflytta gods inom exempelvis fabriksbyggnader.
    Driver robotarna
    Forskarna har använt specialanpassade drivlösningar från Ebm-papst både för att styra och driva transportrobotarna.
    – Produktionspersonalen registrerar sina order via en bildskärm och informationen skickas via ett nätverk till samtliga robotar. Det finns inget centraliserat system som väljer vilken robot som ska utföra en viss order. Istället avgörs detta av robotarna själva, säger Andreas Trenkle.
    Uppdraget tas av den robot, som har den kortaste vägen till en produktionsplats och tillräckligt med batterikapacitet. Robotarna kan få uppdragen även via ett företags affärssystem eller via RFID-taggar som sitter på produktlådorna. Produktionssystemet kommunicerar självt med robotarna.
    Väljer vägen
    Trots att robotarna väljer sin egen väg, kolliderar de inte med produktionspersonalen eftersom de har en laser framtill som ständig avläser hela golvytan med svepande rörelser. När lasern upptäcker fasta hinder, undviker roboten kollision genom att köra runt. Om en person rör sig framför en robot, stannar den.
    Ebm-papst drivlösning i kombination med robotarnas styrsystem gör att robotarna alltid vet hur fort de färdas och i vilken riktning. Ström som alstras av drivmotorerna används dessutom för detektering av kollisioner. Drivlösningen registrerar att roboten har stött på ett hinder och bromsar omgående. Detta gör att systemet inte behöver ytterligare sensorer, säger Andreas Trenkle.  Det finns många användningsområden. En tillverkningsmaskin kan till exempel anropa robotarna när den behöver fler komponenter, eller föra bort färdigproducerade enheter.

    (Visited 9 times, 1 visits today)
    Dagmar Zitkova

    Relaterade artiklar

    Nyheter Automation2023-03-23Uppdaterad:2023-03-08

    420 utbildningsplatser inom teknik beviljade för start

    Nyheter Automation2023-03-22Uppdaterad:2023-03-08

    Metsä Group investerar i en fossilfri framtid

    Nyheter Automation2023-03-21Uppdaterad:2023-03-08

    Ny tjänst för industrier som påskyndar den digitala omställningen

    Nyheter Automation2023-03-20Uppdaterad:2023-03-09

    Epiroc slutför två förvärv

    Kommentarer är stängda.

    Verkstadstidningen Förlags AB

    Co / Automation

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

    automation@vtf.se

    (Visited 5 times, 1 visits today)

    LinkedIn
    Få nyheter i mailen
      © 2023 Tidningen Automation ---

      Skriv ovan och tryck Enter för att söka.