Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2025

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2025

    Hem » Pokémon Go stärker folkhälsan
    Nyheter

    Pokémon Go stärker folkhälsan

    2017-01-02
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit
    • Advertisement

    Spel med förstärkt verklighet får fler att röra på sig än hälsoapparna. Sitt inte bara och häng framför datorn, gå ut och rör på dig istället! Det är ord som många unga har hört till leda. Men det behöver inte längre finnas en motsättning mellan att spela Internetbaserade spel och att komma ut och röra på sig. Nu lockar Pokémon Go och andra liknande spel tusentals människor, både gamla och unga, att röra på sig. När spelet Pokémon Go släpptes i juli i år, blev det omedelbart en världssuccé. Spelet går ut på att fånga så många Pokémon-varelser som möjligt. Grunden är densamma som i det Pokémon-spel som var populärt på 90-talet. Men det finns en väsentlig skillnad. Då samlade man på kort som man spelade med. Nu rör sig de Pokémons, som spelarna samlar på, istället ute i verkligheten. Det vill säga, åtminstone nästan.

    Kombinerar påhitt och verklighet
    När man öppnar appen i mobiltelefonen, visar sig en konstgjord värld som bygger på den verkliga kartan i det område där man för ögonblicket befinner sig i. Man förflyttar sig i spelet genom att röra sig i verkligheten medan telefonens gps läser av positionen. När en Pokémon dyker upp i spelet går det att byta till kameravy, så att spelaren med hjälp av telefonens mobilkamera kan se den animerade varelsen mot en bakgrund av den verkliga platsen. Det går också att ta ”fotografier” av de Pokémons man hittat.
    Pokémon Go är ett exempel på det som kallas förstärkt verklighet eller på engelska augmented reality, ar. Det innebär att en applikation i realtid lägger egen information till den fysiska verkligheten. Med hjälp av exempelvis objektigenkänning eller datorseende, blir den omgivande verkligheten interaktiv och digitalt manipulerbar i den app man använder.

    Liv Gingnell
    Industriella informations- och styrsystem, ­KTH

    Läs hela artikeln. Ladda ner den som PDF-fil.

    (Visited 30 times, 1 visits today)
    Föregående inläggGolvbranschen nästa för robottrenden
    Nästa inlägg Transportrobotar planerar egna rutter
    Dag Toijer

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-05-23

      Ny ordförande i SME-kommittén: ”Det måste löna sig att driva företag i Sverige”

      Nyheter Automation2025-05-23

      Från labb till verkstad: Svenska robotikprojekt som nått hela vägen till marknaden

      Nyheter Mary Örnborg2025-05-21

      Framtidens automationshjältar prisades i Malmö

      Nyheter Automation2025-05-21

      Industristipendium i ny form – Sinf lanserar Industrihoppet med ökat fokus och effekt

      Kommentarer är stängda.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.