Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2025

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2025

    Hem » Vad styr din förändring eller styr du?
    Gästkrönikan

    Vad styr din förändring eller styr du?

    2022-09-13
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    Jag har sagt att historien är fylld av pauser mellan krig och pandemier, men hade någon beskrivit de senaste åren hade jag inte tagit dem på allvar. 

    Under föreläsningar i Sverige och utomlands 2017-19 berörde jag faktorerna som gör oss tvungna att förändra eller förändras.
    Vi står varje dag, inför att förändra eller förändras eftersom förändring i grund och botten är det enda konstanta.
    Vi gör små val som formar det vi kallar framtiden, ibland medvetna beslut men lika ofta baserat på kultur, vana, traditioner eller känsla. Dessa val är skillnaden på att vara med i förändringen eller se förändringarna passera förbi.

    Vilka faktorer förändrar? En är konkurrens, när konkurrens uppstår som påverkar dig, verksamhet eller samhälle måste du agera. För företag blir konsekvensen ofta minskat antal kunder och minskade intäkter. Konkurrensen har accelererats på grund av faktorn Teknik. Webhandel har utvecklats, tekniken möjliggör även nya affärsstrukturer som t ex Ubers sk taxi verksamhet.   

    Teknik är en viktig förändringsfaktor. Teknik för att skapa nya produkter, tjänster, öka effektivitet och jobba i nya affärsmodeller. 

    Lagar och regler är en ytterligare faktor. När nya regler införs så kan det påverka dig eller verksamheten så att man behöver anpassa sig. Det gäller allt från datahantering, till miljölagstiftning och handelsregler via tullar. 

    En viktig förändringsfaktor är du och NI. När människor väljer med fötterna eller med telefonfingrar är det kraftfullt. Människor skapar trenderna och nya användningsområden. Många kunde förutsäga smarta telefoner, men få förutsåg effekten av sociala medier och hur stor effekt lättillgängligheten till data skulle få.

    Två stora påverkansfaktorer är krig och naturkatastrofer. Vi har i över två år utmanats i vårt sätt att leva med Covid och när vi kunde andas ut lite har vi nu ett krig i vårt närområde.

    Påverkansfaktorerna uppträder ofta ensamma eller i par. Miljön är ett undantag där alla faktorer är med, där finns krav från människan, lagar stiftas, teknik ger möjligheter och i resan att bli miljövänlig skapas konkurrens. Samtidigt är detta initierat av ett miljöhot som om det når full effekt kommer skapa konflikter.

    Pandemin har påskyndat förändringar. För  sex år sen började jag med det hemsnickrade ordet distanskompetens d.v.s. att i motsats till distansarbete förhålla sig till kompetensen som det viktiga.
    Nu ser man detta tydligt, hemarbete och där till och med myndigheter uttrycker platsoberoende arbete. Fullt tillämpat så gör det att uttryck som Centralisering/utlokalisering blir fossiler. Detta utgör en otroligt stark möjlighet för företagen och människorna och går i samklang med den utveckling vi står inför.

    En annan effekt av pandemin var synliggörandet av hur sårbara våra leveranskedjor var och vårt JIT(Just in time) samhälle, få ställen hade buffertar och produktion stod still  på grund av av reservdelsbrist.

    Det finns ett tyskt uttryck ”att förbättra och att förbättra till det bättre är två olika saker.”

    När man ser på förändring är det viktigt att dela upp det i tre delar den humanistiska synen. Sätt människa i centrum och funder på nytta och värde i förändringen. Separera teknik från transformation. Teknik kan vara möjliggöraren eller nålsögat men oavsett måste en tydlig levandeplan för förflyttningen från nuläge till vision tas fram. I planen måste VAD, HUR, RESURSER (tillgång/behov), Glapp gap osv finns med. Men viktigast i en transformations resa är att hela företaget är involverat och ser samma målbild från det strategiska beslutet från ledningen till intresset och engagemanget från verksamheten.

    Robert Ylitalo

    Chef för innovation chi transformation på CGI Skandinavien och centrala Europa

    (Visited 171 times, 1 visits today)
    Föregående inläggO-link med färdiga funktionsblock
    Nästa inlägg Industriautomatisering i riskzon på grund av utbildningsklyfta
    Automation

      Relaterade artiklar

      Gästkrönikan Automation2025-06-18

      Tillverkare halkar efter inom digital försäljning

      Gästkrönikan Automation2025-05-30

      Privat 5G – möjliggörare och utmaning för framtidens industri

      Gästkrönikan Automation2025-04-14

      Sveriges industriella framtid – vart är vi på väg?

      Gästkrönikan Automation2025-03-17

      Bara fem år till 2030

      Lämna svar Avbryt svar

      Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Hantera Cookies

        För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra enhetsinformation.  Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.

        Funktionell Alltid aktiv
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
        Alternativ
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
        Statistik
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
        Marknadsföring
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
        Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
        Visa preferenser
        {title} {title} {title}