Jag har sagt att historien är fylld av pauser mellan krig och pandemier, men hade någon beskrivit de senaste åren hade jag inte tagit dem på allvar.
Under föreläsningar i Sverige och utomlands 2017-19 berörde jag faktorerna som gör oss tvungna att förändra eller förändras.
Vi står varje dag, inför att förändra eller förändras eftersom förändring i grund och botten är det enda konstanta.
Vi gör små val som formar det vi kallar framtiden, ibland medvetna beslut men lika ofta baserat på kultur, vana, traditioner eller känsla. Dessa val är skillnaden på att vara med i förändringen eller se förändringarna passera förbi.
Vilka faktorer förändrar? En är konkurrens, när konkurrens uppstår som påverkar dig, verksamhet eller samhälle måste du agera. För företag blir konsekvensen ofta minskat antal kunder och minskade intäkter. Konkurrensen har accelererats på grund av faktorn Teknik. Webhandel har utvecklats, tekniken möjliggör även nya affärsstrukturer som t ex Ubers sk taxi verksamhet.
Teknik är en viktig förändringsfaktor. Teknik för att skapa nya produkter, tjänster, öka effektivitet och jobba i nya affärsmodeller.
Lagar och regler är en ytterligare faktor. När nya regler införs så kan det påverka dig eller verksamheten så att man behöver anpassa sig. Det gäller allt från datahantering, till miljölagstiftning och handelsregler via tullar.
En viktig förändringsfaktor är du och NI. När människor väljer med fötterna eller med telefonfingrar är det kraftfullt. Människor skapar trenderna och nya användningsområden. Många kunde förutsäga smarta telefoner, men få förutsåg effekten av sociala medier och hur stor effekt lättillgängligheten till data skulle få.
Två stora påverkansfaktorer är krig och naturkatastrofer. Vi har i över två år utmanats i vårt sätt att leva med Covid och när vi kunde andas ut lite har vi nu ett krig i vårt närområde.
Påverkansfaktorerna uppträder ofta ensamma eller i par. Miljön är ett undantag där alla faktorer är med, där finns krav från människan, lagar stiftas, teknik ger möjligheter och i resan att bli miljövänlig skapas konkurrens. Samtidigt är detta initierat av ett miljöhot som om det når full effekt kommer skapa konflikter.
Pandemin har påskyndat förändringar. För sex år sen började jag med det hemsnickrade ordet distanskompetens d.v.s. att i motsats till distansarbete förhålla sig till kompetensen som det viktiga.
Nu ser man detta tydligt, hemarbete och där till och med myndigheter uttrycker platsoberoende arbete. Fullt tillämpat så gör det att uttryck som Centralisering/utlokalisering blir fossiler. Detta utgör en otroligt stark möjlighet för företagen och människorna och går i samklang med den utveckling vi står inför.
En annan effekt av pandemin var synliggörandet av hur sårbara våra leveranskedjor var och vårt JIT(Just in time) samhälle, få ställen hade buffertar och produktion stod still på grund av av reservdelsbrist.
Det finns ett tyskt uttryck ”att förbättra och att förbättra till det bättre är två olika saker.”
När man ser på förändring är det viktigt att dela upp det i tre delar den humanistiska synen. Sätt människa i centrum och funder på nytta och värde i förändringen. Separera teknik från transformation. Teknik kan vara möjliggöraren eller nålsögat men oavsett måste en tydlig levandeplan för förflyttningen från nuläge till vision tas fram. I planen måste VAD, HUR, RESURSER (tillgång/behov), Glapp gap osv finns med. Men viktigast i en transformations resa är att hela företaget är involverat och ser samma målbild från det strategiska beslutet från ledningen till intresset och engagemanget från verksamheten.
Robert Ylitalo
Chef för innovation chi transformation på CGI Skandinavien och centrala Europa