Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2025

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2025

    Hem » Tillverkare halkar efter inom digital försäljning
    Gästkrönikan

    Tillverkare halkar efter inom digital försäljning

    2025-06-18
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    Digital försäljning har blivit en självklar del av B2B-affären. Men tillverkningsindustrin riskerar att halka efter – inte på grund av brist på teknik, utan på grund av ett för snävt synsätt. Det är dags att tänka om.

    I vår senaste undersökning framgår att 83 procent av nordiska B2B-företag använder digitala säljkanaler – men bland tillverkande företag är andelen bara 79 procent. Det kan låta högt, men jämfört med distributörer (86 procent) och grossister (90 procent) sticker tillverkningsindustrin ut som den mest försiktiga, inte minst i ljuset av att kunderna redan är långt framme digitalt.

    Utifrån rapporten ser vi tre konkreta områden där tillverkare behöver agera:

    • Vänta inte med affärerna online: Många tillverkande företag har webbplatser, produktkataloger och offertförfrågningar – men affären stängs fortfarande manuellt. Endast 24 procent anger att totala försäljningen kommer från digital försäljning. Det är en enorm förlorad potential. Inte minst för merförsäljning till befintliga kunder av till exempel reservdelar, där digitala kanaler kan göra det enkelt att addera tilläggsprodukter, komplettera och beställa om.
    • Sätt tydliga mål och mät rätt saker: 78 procent mäter digital prestation på något sätt – men bara 26 procent följer intäkterna från digital försäljning. Och ännu färre följer hela resan från webbtrafik till faktisk affär. Det resulterar i gissningar kring vad som fungerar. Börja med att mäta hur många affärsmöjligheter som kommer från webben, hur många affärer som påverkas av digitala kanaler och hur den digitala kundportalen bidrar till kundlojalitet.
    • Gör digital försäljning till en del av affärsstrategin: I dag är det vd, säljchef eller marknadschef som ansvarar för den digitala affären. Endast 4 procent har en e-handelsansvarig, vilket är vanligast inom B2C. Det räcker inte. En kanal som kan stå för upp till 30 procent av försäljningen behöver en tydlig ägare – och ett mandat.

    Tillverkare har länge optimerat produktion och leveranskedjor. Nu är det hög tid att applicera samma tänk på försäljningen. Det handlar inte om att byta ut säljarna – det handlar om att göra dem mer effektiva, ge kunderna bättre service och frigöra tid för det som faktiskt skapar värde.

    Digital försäljning är inte en framtidsfråga – det är en nutidsfråga. Och de som agerar nu kommer att ta marknadsandelar från dem som väntar.

    Malin Bodolla, marknadschef på Litium

    (Visited 165 times, 1 visits today)
    Gästkrönika Litium
    Föregående inlägg“Det känns helt fantastiskt” – Gabor Szabo om Guldhanden 2025
    Nästa inlägg Hexagon tar klivet in i humanoidrobotik – lanserar AEON för industriell autonomi
    Automation

      Relaterade artiklar

      Gästkrönikan Automation2025-05-30

      Privat 5G – möjliggörare och utmaning för framtidens industri

      Gästkrönikan Automation2025-04-14

      Sveriges industriella framtid – vart är vi på väg?

      Gästkrönikan Automation2025-03-17

      Bara fem år till 2030

      Gästkrönikan Automation2025-02-20

      Svenska företag måste satsa på polyfunktionella robotar

      Kommentarer är stängda.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.