Belastningen på de globala leveranskedjorna fortsätter, från halvledarbrist till arbetskraft och tillgång till utrustning, allt förvärrat av det osäkra läget i världen. Men genom samarbete har Universal Robots ändå lyckats leverera sina cobotar inom normal ledtid.
En cobot består vanligtvis av cirka 600 olika delar, från mer än 100 olika leverantörer. Om någon av dem drabbas av fördröjningar kan det leda till förseningar i att slutföra produktionen och leverera en färdig cobot till kunden.Trots den globala bristen på nyckelkomponenter och pågående leveransproblem har Universal Robots lyckats leverera cobotarna inom normala ledtider – ett par veckor i Sverige. Jämfört med marknadsgenomsnittet, där det ibland har tagit fyra månader för leverans, så är det en stor bedrift.
Det som gjort detta möjligt är: samarbete – på alla plan.
I Universal Robots produktionsteam på 150 personer har flera som uppgift att övervinna problem med leveranskedjan. Det har varit viktigt är att bygga starka relationer med leverantörer för att säkerställa att det, även när störningar drabbar, alltid finns lösningar för att undvika förseningar. Detta har bland annat inneburit att personer från produktionsteamet reser till leverantörer för att övervaka slutförandet och leveransen av viktiga komponenter.
– Samarbete och kommunikation har varit nyckeln, teamet pratar med de primära leverantörerna dagligen, säger Vice President för Operations and Supply Chain, Anders Lassen, och tillägger:
– Det viktigaste är att alla har fokus på det gemensamma målet – nämligen snabb leverans av cobotar till våra kunder.
Agilt arbetssätt
Den kollektiva insatsen i kombination med att ”tänka utanför boxen” har varit avgörande för att hitta lösningar på problem. Samarbetet är också starkt beroende av det nära bandet med forsknings- och utvecklingsteamen (FoU), eftersom produkter ibland behöver ändras baserat på de komponenter som finns tillgängliga – utan att kompromissa med slutkvaliteten.
En ytterligare tidsbesparande taktik har varit att få beredskapsplaner godkända som hypotetiska, vilket innebär att ingen ytterligare signering krävs om de i slutändan behövds. Ibland ger de oförutsedda händelserna extra kostnad eftersom marknadsförhållandena och sambandet mellan utbud och efterfrågan ökar priserna eller när alternativa lösningar krävs.
Dessutom har Universal Robots, i kampen om artiklar med hög efterfrågan, kunnat dra nytta av moderbolaget Teradynes inflytande och kontaktnät för att hjälpa till med inköp.
Centralisering av verksamheten
Samtidigt som Universal Robots säljer till kunder över hela världen och är beredda att köpa delar från globala leverantörer, är det fortfarande en resolut dansk spelare, med all produktion vid sitt huvudkontor i Odense. Detta gör det möjligt för företaget att behålla en hög kvalitetskontroll över sina slutprodukter men det medför oundvikliga utmaningar i leveranskedjorna. För nyckelkomponenter finns det därför leverantörer i Europa, Asien och Nord- och Sydamerika, där det snabbaste och mest kostnadseffektiva alternativet väljs utifrån efterfrågan. Arbetssättet har byggt in en motståndskraft för när det blir ökade svårigheter att få leveranser från en region – teamet vet då vilka alternativ som finns och kan identifiera problemen och lösningarna i god tid och effekterna av leveransproblemet kan begränsas.