Då är ännu ett händelserikt år snart till ända, med nya utmaningar och möjligheter som väntar runt hörnet. Och detta kanske också är något som för ITF Automation gör att 2021 sticker ut lite extra, just för att det varit ett år där utmaningar avlöst varandra, men samtidigt ett år som gett möjlighet att se över var vi står- och framförallt vart vi vill.
2021 var året då vi för första gången under Automationsdagarnas historia inte gavs möjlighet att kunna träffas fysiskt, men det var samtidigt också året då vi fick vara med om vårt första riktiga online-event, med alla de nya möjligheter detta fört med sig.
Med ett egenproducerat digitalt arrangemang så samlades det 130 deltagare från olika delar av landet för att på ett nytt sätt kunna ta del av den kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte som Automationsdagarna länge varit känt för.
Visst var det ett för oss annorlunda sätt att driva våra arrangemang, och många saknade så klart också det fysiska mötet – men samtidigt gav det också många andra en möjlighet att ta del av många intressanta inlägg som annars kanske gått dem förbi.
Och så är det nog oftast, det är sällan det ena eller andra sättet som är det rätta, utan en kombination av olika angreppssätt som tillsamman, och vid rätt tillfälle, ger de bästa resultaten.
Och det är också så som vi i styrelsen ser på framtiden, att behålla det som är kärnan i föreningen och att vidareutveckla detta med nya möjligheter som vi i allt snabbare takt möts utav.
Automationsdagarna 2022
Att träffas för att utbyta erfarenheter är en av föreningens huvudsyfte, men det innebär inte att det för den sakens skull alltid måste ske på samma sätt.
När vi 2020 tog ett för oss då stort steg och för första gången på 27 år höll Automationsdagarna utanför Stockholm så visade detta sig vara lite av en succé, med ännu fler deltagare och utställare än vad vi varit på många år. 2021 så var detta som sagt ett online event och när vi nu går in i 2022 så kommer vi denna gång för första gången att utföra detta som en del av Scanautomatic/Processteknikmässan, och i samverkan med andra närliggande föreningar.
Med detta ser vi att vi nu kan behålla kärnan i våra automationsdagar, men även ta det ytterligare ett steg och öka nyttan för våra medlemmar genom de ökade möjligheter för utbildning som detta ger. Vi kommer bjuda in till utbildningsdagar onsdag eftermiddag och torsdag förmiddag i samband med Scanautomatic/Processteknikmässan.
Förändring, förbättring och förenkling är också något som präglat det senaste årets arbete för oss i styrelsen.
Jag har varit föreningens ordförande lite drygt 5 år, och dessförinnan i styrelsen under lika lång tid, och jag skulle vilja påstå att det senaste året så har vi nu moderniserat oss mer än vad vi gjort under de föregående 10 åren. Efter att under en längre tid ha varit ett ganska statiskt och förutsägbart arbete, så har vi under den senaste tiden genomfört stora förändringar.
Om någon för några år sedan hade sagt till mig att vi skulle gå över till att inte längre ha några fysiska protokoll, och att vi istället för att skicka dokument emellan oss skulle arbeta i gemensamma arbetsytor, så hade jag nog bett dom återkomma om 10 år. Men där är vi idag, jag har vad jag kan minnas inte sett ett enda utskrivet dokument under det gångna året, utan allt arbete både sker och dokumenteras nu på Teams och liknande system.
Detsamma gäller vårt tidigare så tunga administrativa system som tog stora delar av styrelsens tid i anspråk. Medlemsregister, hemsidor och faktureringssystem är nu alla moderniserade och den tid som tidigare inte tillförde något kan nu istället användas för att fokusera på vår framtid.
Och vad är det då vi ser som nästa steg i föreningens utveckling?
Först och främst att bygga vidare på den resa vi nu har startat, att fokusera på det som är värdeskapande för våra medlemmar och att skala bort de delar som riskerar att ta energi från detta.
Vi kommer att fokusera på att ge möjlighet till en rejäl kompetensutveckling under höstens Automationsdagar och siktar därutöver också på att under året kunna lansera föreningens kommande community där vi hoppas få till ett mer löpande och dagligt erfarenhetsutbyte som komplement till de större aktiviteter som vi normalt genomför, Automationsdagarna och vår utbildningsdag/årsmöte.
Föreningens absolut största tillgång, är den samlade kompetensen hos våra medlemmar, och det är ett slöseri att då inte utnyttja med mer än en bråkdel av detta under några få tillfällen per år. Med vår community vill vi ge oss alla medlemmar i föreningen en möjlighet att på ett enkelt sätt dra nytta av den samlade kompetensen bland oss och en möjlighet att på så sätt hjälpa varandra framåt.
Med vad man ofta hör som ”all väldens kunskap” bara några knapptryckningar bort så kan man kanske ifrågasätta vad ännu en informationskanal skall tillföra, men som nog många har märkt så är vår vardag ofta fylld av frågeställningar som faller under uttrycket ”ej googlingsbart” och det är där som föreningens samlade kunskap gör skillnad.
Vi vill i styrelsen också arbeta för att få en tätare kontakt mellan oss i styrelsen och föreningens medlemmar, att få en tätare kommunikation och ett arbetssätt där det känns naturligt att man som medlem aktivt är med och utvecklar föreningen. Det kan tex vara att som gästkrönikör dela med sig av sin kunskap i olika artiklar eller att vara med och driva en arbetsgrupp inom något av föreningens fokusområden;
- Att skapa kontakt och utbyte av erfarenheter
- Att främja utbildning, utveckling och standardisering
- Att samverka inom gemensamma intresseområden
Vi kommer i styrelsen i samma anda att tillsammans arbeta med att informera om vad som är aktuellt i föreningen via våra sidor i tidningen automation, och vill gärna också se våra medlemmar på samma sätt skriva om vad som är aktuellt och intressant hos dem, så har ni något intressant att berätta om så tveka inte att ta kontakt med oss.
Med en önskan att skapa närmare band mellan föreningens styrelse och medlemmar, och med nya moderna arbetssystem, så har vi nu även sett en möjlighet för oss att vi inom styrelsen gemensamt kommer att hantera de delar som vårt kansli, i Pidabs regi tidigare hanterat åt oss. Vill då även passa på att tacka Pidab, med Carolina i spetsen, för det förtjänstfulla arbete som de under en lång tid utfört åt oss.
Ni kommer precis som vanligt att nå oss via vår mailadress (kansli@itfautomation.se) och så tar någon av oss i styrelsen kontakt med er runt era frågor.
Sammanfattningsvis så tycker jag att föreningen nu ligger i ett bra startläge inför 2022 och ser fram emot att tillsammans med styrelsen och föreningens medlemmar kunna fortsätta att utveckla ITF Automation under det kommande året.
Med vänliga hälsningar,
Rickard Lycke, ordförande ITF Automation