I danska Odense, känd för sin starka koppling till robotteknik, pågår just nu ett bygge som kommer att sätta en ny standard inom industrin.
Här sätts Europas, och kanske världens, största robotportal upp, en imponerande konstruktion som ska användas för att utföra stora och komplexa tillverkningsuppdrag inom en rad olika sektorer. Det schweiziska företaget Güdel står för leveransen av portalen, som blir en del av den så kallade Large Structure Production (LSP) Facility, ett initiativ som också stöds av EU.
Robotportalen, som mäter hela 30 meter i längd, 20 meter i bredd och 10 meter i höjd, är utformad för att hantera några av de mest avancerade tillverkningsuppgifterna inom automation, maritim industri och energisektorerna. Enligt uppgift kommer portalen att utrustas med fyra Kuka Quantec-robotar, var och en med en lastkapacitet på 210 kilo. Dessa robotar är särskilt anpassade för att klara tunga lyft och komplexa uppgifter som kräver hög precision och pålitlighet.
Huvudsyftet med portalen är att möjliggöra tillverkning och testning av stora konstruktioner, som exempelvis delar av skepp och vindkraftverk. I och med att Odense är en viktig knutpunkt för skeppsbyggnad och reparation, förväntas portalen bli central i arbetet med att utveckla och förbättra stora maritima konstruktioner. Vestas, en ledande aktör inom vindkraft, är ett av de företag som förväntas dra nytta av anläggningen, speciellt när det gäller tillverkning och svetsning av delar till vindkraftverkens fundament.
Portalen byggs som en del av ett större projekt som finansieras delvis av EU. Planer finns också på att senare använda portalen för avancerad 3D-printning i betong, något som kan öppna upp för tillverkning av stora husgrunder och andra infrastrukturella element.
Vi fick uppdraget i under 2022 och har jobbat tätt med kunden från dag ett för att hitta lösningar på de problem som uppstått under processen. Allt material levererades i december 2023 och står nu redo i Odense för att monteras, säger Dan Lagerbielke på företaget Güdel, som levererat portalen. Han poängterar också att projektet gått förvånansvärt smidigt trots dess stora skala.
Güdel har levererat portalen som en modulär konstruktion, där standardkomponenter har använts som byggstenar, ungefär som i en legomodell. Denna modulära uppbyggnad har varit avgörande för att hantera de tekniska utmaningarna i projektet, särskilt när det gäller att skapa de enorma Y-sektioner som utgör portalens ryggrad.
Det är få företag i världen som kan maskinhantera Y-sektioner i den storleken och där har vi samarbetat med specialiserade underleverantörer, säger Lagerbielke.
Medan bygget pågår i Odense, förväntas portalen vara fullt operativ först tidigast 2025.
Det här är ett av de största produktkonstruktioner vi någonsin tagit oss an och det är otroligt spännande att se hur vår teknik kan bidra till att driva utvecklingen framåt, avslutar Dan Lagerbielke.