Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2025

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2025

    Hem » AI som skapar industriell nytta
    Bild: Tolkning av artikeln skapad av DALL-E (chatGPT). Teknikföretagen
    Bild: Tolkning av artikeln skapad av DALL-E (chatGPT). Teknikföretagen
    Nyheter

    AI som skapar industriell nytta

    2023-12-14
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    Artificiell intelligens, AI, har med rätta åter kommit i ropet. Potentialen är enorm för system och applikationer som efterliknar mänskligt beteende och som kan lära sig nya saker på egen hand.

    Rätt använd kan AI bidra till att stärka konkurrenskraften. Även om få företag kommer att behöva lära sig att utveckla egna AI-algoritmer, behövs en bred förståelse för hur tekniken fungerar och dess potentiella tillämpningar.

    Här är sju exempel på användning av AI inom industrin:

    1)Bildtolkning – AI kan tränas att känna igen objekt. Det gör det möjligt att automatisera kontroll av exempelvis produkter för att se att de överensstämmer med specifikationer och håller jämn kvalitet.

    2)Ljudtolkning – AI kan även känna igen ljud. Det möjliggör exempelvis detektering av ljudbilden i en produktionsprocess, ett fordon eller en maskin. Vid avvikelser kan varningar skickas ut vilket kan ge möjlighet att sätta in åtgärder innan problem uppstår.

    3)Texttolkning – AI har också lärt sig att förstå texter. Det mesta kända exemplet är sannolikt verktyget ChatGPT. Möjligheten att kunna svara på frågor och lära sig av svaren gör att AI kan användas för interaktiva röstsvarssystem i exempelvis en kundtjänst eller servicefunktion.

    4)Automatisering – AI kan nu mera också styra processer. Det möjliggöra att maskiner utför sina uppgifter med kontinuerligt bättre resultat. Tillämpningar inkluderar nya sätt att bearbeta material och att reparationsmoment kan utföras med kirurgisk precision och perfekt utfall.

    5)Prognostisering – Al kan dessutom teckna en bild av framtiden. Genom att inkludera många parametrar och scenarier kan AI bistå i förutsägelser av allt från ekonomiskt utfall till var i en verksamhet riskerna är störst för cyberattacker.

    6)Optimering – AI är också användbart för att skapa resurseffektivitet. Genom att styra laddinfrastruktur med AI kan exempelvis användningen ske vid de tidpunkter som är mest gynnsamma och transporter planeras så att de sparar maximalt med energi.

    7)Samarbete – AI kan därtill skapa bättre interaktion mellan människor och maskiner. Detta kan exempelvis inkludera kollaborativa robotar som arbetar sida vid sida med människor och där AI används för att robotarna ska anpassa sig till, och lära av mänskliga arbetssätt.

    Vill du veta mer om AI? Läs Teknikföretagens populärvetenskapliga introduktion till området.

    AI begynnelsen av ett paradigmskifte

    (Visited 144 times, 1 visits today)
    AI Teknikföretagen
    Föregående inläggNytt samarbete för att bygga intelligenta automatiserade laboratorier
    Nästa inlägg Getinge lanserar helautomatiskt lastsystem
    Automation

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-06-19

      Sverige växlar upp för AI – datacenterexpansion i norr

      Nyheter Automation2025-06-18

      Hexagon tar klivet in i humanoidrobotik – lanserar AEON för industriell autonomi

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-17

      “Det känns helt fantastiskt” – Gabor Szabo om Guldhanden 2025

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-16

      “Jag blev helt chockad” – vi har pratat med Martin Norén efter vinsten

      Lämna svar Avbryt svar

      Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Hantera Cookies

        För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra enhetsinformation.  Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.

        Funktionell Alltid aktiv
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
        Alternativ
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
        Statistik
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
        Marknadsföring
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
        Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
        Visa preferenser
        {title} {title} {title}