Om det är en bransch som har påverkats tungt av det senaste decenniets digitalisering så är det tillverkningsindustrin. Att gå från penna, papper och telefoner till smarta uppkopplade fabriker har varit en stor och utmanande resa. Men alla tillverkningsföretag har ännu inte uppnått full digitalisering. Tillverkningsindustrin upplever också utmanande tider med störningar i leveranskedjan och ökande krav på ESG-efterlevnad och rapportering. Dessa utmaningar måste hanteras och kan lösas genom att uppdatera föråldrad teknik och utnyttja företagsdata fullt ut.
Inlåsning fortfarande en utmaning
Ett problem som många tillverkare ännu inte löst är att många har låst in sig i system och plattformar som gör det svårt att samla och nyttja data mellan de olika delarna av den ofta ytterst komplexa IT-arkitekturen. Tillverkningsindustrin har en lång tradition och många bolag har utvecklats över 100 år och har genomfört väldigt många förvärv genom åren. Detta har orsakat att många tillverkningsföretag fortfarande använder gammal teknik, och arbetar på ett antal olika moln- och on-prem-system. Dessa system interagerar dåligt med varandra vilket gör det svårt att samla och tillgodogöra sig all data på ett effektivt sätt. Detta gör det också svårt att utveckla nya tjänster anpassade för eftermarknaden, eftersom det är svårt att samla in den information som behövs för att kunna leverera nya eftermarknadstjänster som är mer proaktiva än gårdagens lösningar.
Gamla plattformar skapar datasilos, vilket innebär att möjligheten att dela data blir dyr och arbetsam och komplicerad. För att kunna nyttja datan till fullo är det därför viktigt för tillverkningsföretag att se över möjligheten att ta sig ur dessa plattformslåsningar. För att uppnå detta måste företag investera i moderna molndataplattformar som möjliggör datadelning och analys i nästan realtid.
Framtiden stavas datadelning
När man har uppnått möjligheten att dela data så är det viktigt att få ut så mycket som möjligt av denna funktionalitet för att hålla sig konkurrenskraftiga. För tillverkningsföretag är det viktigt att de har förmågan att dela sin data med tredje part, samt att uppnå hållbarhetsmål genom att ha bättre datasynlighet över hela försörjningskedjan. Det ska vara enkelt för tillverkaren och dess kunder att dra ut den data de behöver från tillverkningen för att ta fram information till exempelvis sin hållbarhetsredovisning. Du måste också kunna göra detta vid behov, såväl vid kvartalsrapportering som rapportering, i samband med att du behöver analysera en specifik produkts hållbarhetsdata under en hållbarhetsrevision.
Datadelning är också avgörande för att stärka försörjningskedjan, då förmågan att förutsäga ledtider och kommunicera med leverantörer har blivit allt viktigare. Genom att ha bättre datadelning över försörjningskedjan, kan du förbättra effektiviteten över olika delar av tillverkningskedjan. Detta gör det möjligt för företag att bättre analysera sin data och därmed effektivisera sin försörjningskedja. Det ger också företag den flexibilitet som krävs för att överleva på en snabbrörlig marknad.
Tillverkningsbranschen är en av de branscher som satsar extra mycket på hållbarhet, i samband med historiskt sett miljöovänliga framställningsmetoder, och i vissa fall miljöovänliga material och komponenter. Eftersom både tillverkningsföretagen och deras kunder ställs inför ökade hållbarhetskrav, behöver partnerna enkelt kunna dela sin data för att kunna hitta möjligheterna till ytterligare hållbarhetsåtgärder. Detta exempelvis genom att ändra på komponenterna och materialet i sina produkter, ändra andelen av ett visst råmaterial, eller kanske se över möjligheten att ändra tillverkningsprocessen på ett sätt där det används mindre energi, där man kan återbruka värme, och så vidare.
Möjligheterna för förbättrad hållbarhet är oändliga – det gäller bara att frigöra den data som behövs för att åstadkomma den hållbarhetsrevolution som tillverkningsindustrin behöver. Företag som LKAB och Stockholm Exergi är redan på god väg, men alla kan göra något av den guldgruva av data de sitter på.
En datadriven och uppkopplad tillverkningsprocess
Tillverkningsföretag måste dessutom få hjälp med att ta sin data från fabriksgolvet till molnet, för att få ökad skalbarhet och tillgång till de industrispecifika lösningar som många leverantörer idag utvecklar, såsom Snowflake Manufacturing Data Cloud. Företagen behöver ett nätverk som kopplar tillverkare till den data, de applikationer och de tjänster som behövs för att effektivt kunna implementera nya eller förändrade tillverkningsprocesser i stor skala. Annars kommer de inte att kunna implementera viktiga förändringar i tillverkningsprocessen på ett effektivt sätt och dessutom i tid. Detta kommer också att göra det möjligt för dem att utveckla nya applikationer och produkter snabbare, för att kunna tjäna sina kunder.
Tillverkningsföretag behöver möjlighet till att lagra och bearbeta stora volymer av realtidsdata från företagssystem, industriell IoT och anslutna produkter. Detta gör det möjligt för dem att etablera en databas på vilken de kan driva initiativ för smart tillverkning och hantering av försörjningskedjor. Dessutom kan de då enkelt integrera IT- med OT(operativ teknik)-system, och dela data med kunder och leverantörer.
Eftermarknaden i centrum
Nya affärsmöjligheter har öppnats upp för tillverkningsföretagen det senaste decenniet, då möjligheterna att ta ett ökat ansvar för att hantera produkternas eftermarknad har möjliggjorts genom insamlingen av data. Information som tillverkningsföretagen samlar in via data från kundernas användning gör att de lättare kan planera och förutspå servicebehovet eller ersättningsbehovet för varje specifik produkt. En förbättrad och mer proaktiv service förlänger generellt livslängden, vilket särskilt idag är viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv.
Att veta exakt vilka komponenter en produkt innehåller, och hur stor del av varje råmaterial som finns i produkten, gör det enklare att veta hur länge produkten förväntas hålla och hur den bör underhållas. Att avläsa data från maskinerna som sköter produktionen hjälper tillverkningsföretag att förutspå underhåll på själva maskinerna. Men för tillverkningsföretagens kunder är det främst all data om produkterna och dess livscykler som möjliggör en förbättrad förmåga att förutse de eftermarknadsbehov som kan behöva hanteras. Ju mer data som görs tillgänglig, ju fler fördelar kan nyttjas av tillverkningsföretagens kunder.
Dan Öhlander – Nordenchef på Snowflake