Johanna Hjärne har varit en del av Elfa Distrelecs team sedan 2014 och har sedan dess blivit försäljningschef ansvarig för den Nordeuropeiska regionen. I en omfattande diskussion förklarar Johanna hur Elfa Distrelec etablerade sig i norden, hur marknaden skiljer sig från andra europeiska regioner och vilka utmaningar deras kunder står inför under 2023.
Hur etablerade sig Elfa Distrelec i Norden?
Vi skiljer oss något från våra kollegor i andra delar av Europa då våra kunder känner oss som Elfa Distrelec istället för bara Distrelec, en vink till vår långa historia i Norden. Elfa, en familjeägd återförsäljare, grundades i Sverige 1945 och slogs 2008 samman med Distrelec. Företaget växte över tid och expanderade först till Danmark, Norge, Finland och sedan till Baltikum och Polen. Det gav oss solida lokala supportteam i hela regionen.
Vilka typer av branscher och sektorer är viktiga i Norden?
Vi stödjer flera olika branscher och sektorer i Norden. De har alla leverantörer och underleverantörer som behöver elektroniska komponenter, hela vägen ner till de allra minsta företagen. Fordonsindustrin håller sig alltjämt stark, trots att tillverkningen stötte på problem under Covid. Branschen lyckades hålla sig väldigt aktiv inom forskning och utveckling av styrningssystem och autonoma och elektriska fordon, vilket krävde utrustning och komponenter. Efter det har vi alla andra anläggningar för tillverkning och materialbearbetning men fortsatta behov av delar för underhåll, reparation och drift (MRO).
Distributionsbranschen är ökänd för tung konkurrens. Hur sticker ni ut från konkurrensen?
Många av våra kunder har köpt från oss sedan långt tillbaka, och ofta från samma anställda. Den närheten och kunskapen vi har byggt upp ger oss en betydande fördel då vi kan agera i våra kunders intresse. Vi ber alltid våra kunder om feedback, och de ser inverkan de diskussionerna har i hur våra tjänster förbättras och nya funktioner läggs till på vår hemsida. Introduktionen av nya produkter (NPI) är ytterligare ett område vi sticker ut på. Och att produkterna finns tillgängliga i de kvantiteter som önskas direkt vid lanseringen.
Men kanske den viktigaste aspekten är vår närvaro online och vårt stöd för integrering. Fysiska kataloger är ett minne blott, så hemsidan måste vara lättillgänglig och enkel att använda.
Hållbarhet är ett ämne som blir allt mer betydelsefullt. Kan en distributör göra skillnad här?
Jag skulle säga att vi spelar en central roll i att minska vår klimatpåverkan över branscherna vi är verksamma i, och insatser över hela Norden driver på detta. Vi ser redan större kunder som vill minska sitt koldioxidavtryck och som frågar hur vi kan hjälpa dem göra det. Ämnen vi diskuterar går från hur vi transporterar deras beställningar och hur de kan bättre konsolideras till att leverera den data de behöver för att räkna ut sina nyckeltal inom hållbarhet.
Kunder börjar även förvänta sig att vi förser data om koldioxidavtryck och liknande tillsammans med produktinformationen. Därutöver finns även SCIP (databasen för potentiellt skadliga ämnen i produkter), som nyligen ratificerats på EU-nivå men som ännu inte implementerats i de flesta länder. Däremot så tillämpade Sverige den direkt, vilket försatte oss i ett ofördelaktigt läge gentemot våra konkurrenter. Å andra sidan, har vi nu kunnat lägga det bakom oss medan andra måste jobba ikapp.
Vi undersöker även andra aspekter som påverkar hållbarhet och klimat. Det inkluderar emballage, fyllmaterial, plastanvändningen hos våra leverantörer och hos oss, och om trä borde användas för lastpallar. Vatten- och luftföroreningar finns också på listan, men vår direkta påverkan i de områdena är mer begränsad.
Hur stödjer ni nästa generation av ingenjörer och tekniker medan de genomgår sin utbildning?
Vi har långvariga relationer med utbildningsanstalter och förser dem med förmånliga kontrakt och rabatter. Det gör det möjligt för dem att använda modern utrustning i utbildningen som närmare efterliknar arbetslivet deras studenter kommer att gå in i. Dessutom får studenterna själva en studentrabatt, vilket gör det möjligt för dem att förbättra sina kompetenser med den utrustning som bäst passar dem. Ett annat nyckelområde är stöd för sponsring. Vi har sett flera fantastiska projektgrupper samarbeta på allt från robotar till elektriska fordon, och tävlat med sina kollegor på Europeisk nivå.
Det finns även diskussioner kring framtidens arbetare från grupperna kända som generation Y och Z. Behöver ni anpassa er för att tillmötesgå dem?
Jag är faktisk en av de yngsta anställda i vår region, vilket är en ödmjuk upplevelse i sig självt, så jag skulle nog säga att vi är väl positionerade och har mycket att erbjuda. Det sägs att generation Y och Z är mindre intresserade av karriärutveckling och mer av en känsla av tillhörighet och gemensamma principer.
Som ett litet företag med platt hierarki har vi redan flera av dessa aspekter på plats. Dessutom har vi våra insatser kring ESG (miljö, samhälle och företagsstyrning) som leder in till förbättringarna inom hållbarhet som vi nämnde tidigare. Flexibelt arbete är en annan väsentlig faktor som gör familjepusslet lättare då anställda kan bli föräldrar och växa inom vår organisation. Anställa vill mer och mer kunna gilla sin roll i arbetet hellre än att arbeta för att de måste, och det är nåt vi kan erbjuda.
Trots pandemin har Elfa Distrelec fortsatt att växa under de senaste tre åren. Hur lyckades ni med det?
Vår regions avsaknad av nedstängningar, till skillnad från andra delar av Europa, är en aspekt. Det gav oss värdefull tid att planera, förbereda och lära oss från tillvägagångssätt andra tog. Däremot kan mycket av vår tvåsiffriga tillväxt tillskrivas styrkan av vår verksamhet, våra nära relationer med kunder, och deras fortsatta stöd under de här svåra åren.
Vi kan också dra fördel nu av de bra val som gjordes då. Till exempel så investerade vi kraftigt i lagernivåer som möjliggjorde för oss att försäkra produkttillgång och förmåga att leverera vad vi lovat. Men självklart så finns det gränser. Produkter som kräver halvledare för att fungera har varit svåra att få tag på, och det har varit ett hinder för oss. Men vi börjar se ljuset i slutet av tunneln.
Hur ser ni på framtiden för Norden under 2023?
Inflation, och energikrisen kommer att fortsätta skapa problem. Vi har gott om vind- och vattenkraft, men vi är inte immuna mot förändringar i energimarknaden. Som tur är ser vi inte många insolvenser eller relaterade problem, men en del av vår tillverkningsindustri kommer förmodligen att kämpa med höga energikostnader. Oroligheterna i Östeuropa är ett annat bekymmer, men det är svårt att förutse dess påverkan på vår region.
Själva planerar vi att introducera 150 000 nya produkter under 2023, vilket nästan fördubblar vad vi nu erbjuder. Det kommer hjälpa kunder som behöver elektromekaniska och automatiserade lösningar. Men ett annat spännande område för produkttillväxt ligger i immateriella tillgångar, såsom mjukvara och kalibreringstjänster. Så, det kommer vara möjligt att inhandla sin utrustning för testning och mätning från oss och försäkra att de har de nödvändiga certifieringarna.