Internet var mainstream när första kullen av Generation Z föddes. Unga födda mellan 1995 och 2008 utgör hittills världens största generation. Nu är de första mogna att ta steget ut i arbetslivet och sätta sin egen prägel på arbetsplatsen. Är företagen förberedda på att möta Gen Z som medarbetare?
Arbetsgivare har redan hunnit bekanta sig med generationen Millennials. Nu är det dags att förstå nästa generations preferenser för att vara ett attraktivt alternativ. Generation Z fungerar nämligen avsevärt annorlunda än generationen innan dem – och med helt andra krav på sin arbetsplats.
.– Om man som arbetsgivare hittar nyckeln till vad som lockar in Generation Z på en arbetsplats får man nöjda medarbetare som stannar kvar, säger Rikard Molander, analytiker på analysföretaget Kairos Future.
I en studie som Rikard Molander och hans kollegor på Kairos Future genomfört har en stor grupp unga som tillhör Generation Z intervjuats i Sverige och i övriga Europa. Motivationsfaktorerna som påverkar Gen Z är unison. Anställningstrygghet, utvecklingsmöjligheter, ett öppet och transparant arbetsklimat och en socialt inriktad arbetsmiljö är några av faktorerna. Men framför allt vill de veta att de blir juste behandlade och inte utnyttjade.
– Men det kommer vara det som händer bakom kulisserna på företaget som avgör om de vill jobba där eller inte. Därför kommer företagen behöva lägga stor vikt på att kommunicera vilken typ av företagskultur och ledarskap man erbjuder, säger Rikard Molander.
Den nya generationen är också mer penga- och belöningsorienterade. Bra lön, förmåner och goda villkor hamnar därför högt på deras önskelista.
– Detta är en sparsam generation. Att slösa pengar på utekvällar anses töntigt. Pengar är trygghet för att kunna skaffa det liv man vill leva. Förmåner som att kunna jobba hemifrån, träningskort eller annat är självklart för denna grupp.
Generation Z har fått digitaliseringen med modersmjölken – smartphonen är som en extra kroppsdel och de är ständigt uppkopplade. De är vana att ta till sig ett konstant informationsflöde men också att få snabb feedback och de söker bekräftelse.
– Detta innebär att de också kommer att ställa helt andra krav på ledarskapet i ett företag. De förväntar sig nämligen regelbunden feedback och bekräftelse på sina uppgifter. Samtidigt vill de ha en ledare som har integritet och som vågar ta beslut – men utan att peka med hela handen. De ser också ledarrollen som ett kall därför är det inte självklart, som det var med Millennials, att de själva skulle ta på sig en ledarroll, säger Rikard Molander.
Det går inte att locka den här generationen med att man är ett miljömedvetet och hållbart företag. För dem är det en självklarhet och redan en hygienfaktor.
– Det finns så klart en liten aktivistisk grupp inom Gen Z men de är i minoritet. Majoriteten lockas mer av vad företagen kan erbjuda på det mellanmänskliga planet och hur bra de tar hand om sina anställda, säger Rikard Molander och fortsätter:
– Man får komma ihåg att detta är den generation som matats med mest reklam så de har en väl utvecklad ”bullshitdetektor”. När företag skryter om hur hållbara de är kommer det istället att tolkas tvärtom av dem.
Så anpassar du organisationen för att möta Generation Z
- Se till att ha uppdaterade och moderna system och arbetsverktyg. För Gen Z är det självklart att digitaliseringen är intuitiv och användarvänlig.
- Auktoritet, hierarki och makt intresserar inte denna generation. Erbjud en transparent arbetsmiljö.
- Utveckla ledarskapet inom bolaget
- Se till att belöna bra beteenden och visa vilka möjligheter det finns för dem att påverka företagets fortsatta utveckling.
- I den mån det går – skapa möjlighet till flexibla arbetstider och arbetsplatser.
- Lägg upp en plan för deras individuella utveckling inom företaget.
- Den här generationen prioriterar en hälsosam balans mellan fritid och arbete. Erbjud ett förmånsprogram som matchar prioriteringarna.
- Erbjud en konkurrenskraftig lön.