Svenska Midroc har fått ett helhetsansvar för ett projekt med gruvdrift i en guld- och koppargruva i Freeport-området på Papua i Indonesien, skriver Midroc i en kommuniké.
Högt över havet Brytningen sker i ett dagbrott som ligger hela 4 282 meter över havet och verksamheten pågår nästan 3 000 meter djupt.
Projektet handlar bland annat om trafikstyrning av material och persontransporter till olika gruvdelar och vägtunnlar och fjärrstyrning av robotar som knackar sönder malmstenarna innan de ramlar ned i schaktet, berättar Midroc.
Fjärrstyrning
– För att guld- och kopparbrytningen ska fungera krävs en omfattande styrning av alla fordon som är inblandade, exempelvis lastbilar och förarlösa tåg, säger Magnus Emanuelsson, projektledare för Midroc i Freeport.
– Vi har en lång erfarenhet av automation och fjärrstyrning. Projektet i Freeport genomförs i etapper och trafikstyrningen ska tas i full drift under februari 2015. Därefter kommer guldbrytningen igång i omgångar.
Testas i Trollhättan
All utrustning testas i Trollhättan innan den skeppas till Indonesien, berättar Midroc. I var och en av de 15 containrarna i leveransen finns ups:er från Eaton som ska se till att allt fungerar i gruvan – även om det skulle bli strömavbrott.
– Freeport-gruvan är ovanlig i och med att den ligger flera tusen meter över havet vilket ställer extra krav på den utrustning som vi använder, inte minst på ups:erna som måste se till att vi har elektricitet även vid strömavbrott.
– Logistiken är mycket omfattande i en gruva av den här storleken och den måste vara säker och effektiv.
Liknar Kiruna
Ett motsvarande men mindre projekt pågår redan på lkab i Kiruna där den första delen togs i drift i april 2013. Lösningen är likadan som i Indonesien och Eaton är leverantör av UPS:er även i Kiruna-projektet. Styrningen av alla transporter i gruvan i Freeport är helautomatiserad och övervakas från kontrollrum som ligger ovan jord.
Realtidsvideo
Operatörerna sköter lastningen via realtidsvideo med hjälp av knappar och styrspakar, något som ställer oerhört stora krav på systemens prestanda. Totalt handlar det om 121 lastställen i 20 olika så kallade tappgrupper i den ena gruvdelen och ytterligare 78 lastställen i ytterligare en gruvdel.
– En annan stor utmaning för oss är avståndet till Indonesien. Vi har personal på plats men tekniken testas och tas i drift i Sverige innan den skeppas med båt.
– Midroc har utvecklat styrsystem som körs i ett stort och komplext Siemens-system. Ett står under jord och ett ovan jord för att få redundans om något skulle inträffa. I gruvan finns också ett trådlöst nät som bland annat de fjärrstyrda loken kopplas till.
Styrsystemet delas upp i mindre driftssystem för att kunna fungera överallt i och ovanför gruvan. Midroc har därför valt att bygga 15 rostfria containrar där all utrustning ska få plats.
– I varje container installerar vi en Eaton 9155 Marine-ups för att kunna hantera spänningsdippar och även stänga av systemet på ett säkert sätt om vi får ett driftavbrott, säger Magnus Emanuelsson.
Text och foton: Midroc
Magnus Emanuelsson är projektledare för Midroc i Indonesien som har fått helhetsansvar för projektet.