– Automatiseringen av hamnarna börjar ta fart sa Henrik Kristiansen, vd för containerterminalen apm Terminals i Göteborg. Under Almedalsseminariet om framtidens hamnarbete uppgav han att det idag finns ett 40-tal automatiserade containerhamnar runt om i världen.
Det finns flera skäl att automatiseringen ökar i hamnarna enligt Kristiansen. Det som driver på är främst konsolideringen i branschen när de stora containerrederierna slår sig samman i några få stora nätverk. Containerfartygen blir större, vilket betyder färre anlöp och krav, ökad takt i lastning och lossning, Den ökande globaliseringen har också betydelse.
Henrik Kristiansen pekade också på att hamnarna hittills klarat sig ekonomiskt väl, samtidigt som containerrederier och andra logistikaktörer tvingats skära ner och effektivisera sin verksamhet. Nu kommer turen till hamnarna och terminalerna att effektivisera.
Dessutom: Sverige ligger sist i kedjan på containerrederiernas globala linjer från Kina och Sydostasien. Befolkningen är liten och terminalerna måste anstränga sig för att få behålla direktanlöpen.
Kristensen uppgav att av världens omkring 1300 containerterminaler så är 40 automatiserade. Det är främst höglöneländer i Europa och i Australien som man hittar dem.
Kristensen påpekade också att det finns olika grader av automatisering. Små hamnar kan automatisera delar av sin verksamhet. Exempelvis har apm Terminal i Göteborg automatiserat sina grindar så att lastbilarna som hämtar och lämnar gods kan passera. Containerterminalen i Göteborg har också köpt in 24 grensletruckar för containerhantering som är förberedda för att automatiseras.
– För att kunna automatisera måsta man först standardisera och få ordning på sina processer, sa Kristiansen.
Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar, och Peter Winstén, avtalssekreterare på Transportarbetareförbundet deltog sedan i en avslutande diskussion under ledning av Christine Hanefalk, branschchef för Sveriges Hamnar.
– Jo jag har sett det där i verkligheten, i Hamburg. Det var lite kusligt, inte en människa syntes, sa Peter Winstén. Men i princip var han inte emot automatiseringen i hamnarna.
– Det viktiga är hur vi samarbetar och att vi får en kompetensutveckling av våra medlemmar.
Joakim Ärlund påminde om att utvecklingen pågått under en lång tid och berättade om en hamnkran från 1938 i Sölvesborgs hamn som kallades för ”brödtjuven”. Han menade också att kollektivavtalet som reglerar arbetet i hamnarna var föråldrat och behövde förnyas.
– Nu har vi kommit bort från ämnet automation till att istället gå över till avtalsförändringar, sa Peter Winstén och ville inte fortsätta vidare på den tråden.
Mats Udikas