Kan en robot bete sig mänskligt och väcka känslor? Denna fråga var huvudtemat för den spektakulära föreställningen med titeln ”Man versus Machine” under årets Eurovision Song Contest som genomfördes i Stockholm i år.
Föreställningen gick som en mellanakt under den andra semifinalen. Tre robotar uppträdde i ett samspel med en dansare.
– Det blev en större utmaning än jag trodde, säger koreografen Fredrik Benke Rydman i en intervju med Kuka. Men tack vare lösningsorienterade och härliga människor från Kuka fick vi ordning på allt i tid.
Föreställningen sågs live av drygt 10 000 personer i Globen i Stockholm och av miljontals tv-tittare runt om i världen.
– Min idé var att undersöka om människor kunde bli berörda av robotars rörelser och uppträdanden. Och svaret är ja, maskinerna kunde faktiskt generera känslor hos åskådarna. Det visar den stora responsen från publiken som tyckte att showen var fantastiskt häftig, säger Benke Rydman.
De tre Kuka-robotarna var av modellen kr16-3 och dansade tillsammans med dansaren Anton Borgström, en av Sveriges bästa på så kallat popping och tutting.
Ibland rörde maskinerna sig synkroniserat med varandra och dansaren, ibland utmanade de dansaren, och tvärtom. Ibland levde de sina egna liv.
– Om robotar kan påverka våra sinnen så starkt trots att robotar inte alls ser ut som människor, är vi då utbytbara i framtiden? En intressant fråga. Och vad innebär det etiskt, säger Benke Rydman.
Det fanns många utmaningar. Hur skulle de tunga robotarna dyka upp på scenen? Hur skulle de energiförsörjas? Hur skulle de programmeras så att rörelserna blev så lika en människas som möjligt?
– Det svåraste var att lösa säkerheten, den måste sättas främst, säger Benke Rydman. Jag blev ändå nedslagen när jag fick veta säkerhetsavståndet eftersom det gjorde det svårare att skapa närhet mellan människa och maskin.
Från början arbetade Sveriges Television med en annan robottillverkare, men det företaget hoppade av efter två månader. Därför fick Kuka bara några veckor på sig. Men till slut hann de.
Kuka Nordic