Business Sweden avslutade nyligen en arrangerad resa till Mexiko tillsammans med 36 svenska företag. Bland dessa fanns Mentalytics, ett scaleup-företag specialiserat på att förbättra arbetsprestation och produktivitet genom neurofeedback-träning.
Mexiko har blivit en alltmer populär destination för internationella investeringar, och Mentalytics var snabba att anmäla sitt intresse när de fick höra om Business Swedens planerade näringslivsdelegation.
– Med den växande trenden av framför allt amerikanska företag som flyttar sin produktion från Asien till Mexiko, kände vi att det var en strategisk marknad att utforska, säger Charlie Ohlén, vd för Mentalytics.
I mitten på mars åkte Mentalytics tillsammans med 35 andra företag, inklusive industrigiganter som ABB, Scania, Volvo Cars och Epiroc, till Mexiko City. Med på resan fanns även det svenska kungaparet och regeringsrepresentanter. Målet med resan var att stärka handelsrelationerna mellan länderna.
Mentalytics specialiserar sig på hjärnteknik som förbättrar arbetsprestationen genom så kallad neurofeedback-träning.
– Vår innovation bygger på ett EEG-pannband med sensorer, ett egenutvecklat racingspel och specialanpassade algoritmer för att analysera hjärnvågor. Mjukvaran ger en direkt input på hur fokuserad en individ är. Fokusträning går ut på att lära sig att kontrollera sitt fokus. Man kan säga att vår lösning fungerar som ett slags gym för hjärnan, förklarar Charlie Ohlén.
Inom exempelvis fordonsindustrin visar industridata att upp till 80 procent av produktionsfelen kan härledas till mänskliga fel. Fel som kan kosta företagen upp till 10 procent av den årliga omsättningen.
– Vi genomförde ett pilotprojekt med Kia Motors i Slovakien och kunde minska de manuella produktionsfelen med hela 35 procent på bara en månad med hjälps av vår fokusträning, förklarar Charlie Ohlén.
Med den praktiska nyttan av vad företagets innovation kan bidra med mötte Mentalytics tillverkningsindustrin i Mexiko.
– Vår strävan är att expandera till Mexiko. Där finns potentialen för den tillverkande industrin att göra samma resultat som Kia Motors, säger Charlie Ohlén.
Charlie ser inte automatiseringen inom tillverkningsindustrin som ett konkurrenshot till företagets innovation.
– Verkligheten är att det trots allt finns en hög grad av manuellt arbete kvar inom den tillverkande industrin. Och bevisen på att de mänskliga felen minskar och att företagen kraftigt kan sänka sina kostnader med hjälp av neurofeedback-träning är tydliga. Dessutom finns det också bevisade resultat att individer ökar fokus, får mer energi, sover bättre och allmänt känner ett ökat välmående, säger Charlie Ohlén.
Men Mentalytics ser också möjligheter inom andra sektorer.
– Vi tror att utbildning är områden där vår produkt kan göra som mest samhällsnytta. Drt inkluderar aven omskolning av operatörer/arbetare inom tillverkningssektorn när automatiseringen så småningom ökar, avslutar Charlie Ohlén.