Find My Factory är en plattform som sänker tröskeln för företag att flytta hem sin produktion från utlandet. Genom att koppla samman företag med lokala tillverkare och leverantörer hjälper plattformen till att hitta såväl kostnadseffektiva som pålitliga produktionsalternativ
Att flytta hem en produktion är ofta en komplicerad process med initialt höga investeringskostnader, hitta rätt kompetens och att navigera byråkratiska processer. Utöver det behöver företagen också ha tillförlitliga leverantörer och partners på plats.
Trots alla dessa utmaningar väljer många företag ändå att flytta hem sin produktion från låglöneländer. Drivkraften bakom ligger i de erfarenheter som kommit med pandemin, kriget i Ukraina och elkrisen i kombination med allt högre medvetandet om hållbarhet och närproducerat. Men när allt fler väljer att flytta hem sina verksamheter skapas en kedjereaktion: efterfrågan på lokal produktion ökar vilket i sin tur ökar behovet av att hitta nya lösningar för tillverkande företag.
– När en av våra medgrundare, Dimitri Haid, som tidigare var delägare i företaget Playbox skulle flytta hem sin produktion till Sverige upptäckte han hur svårt det var att hitta en lokal och leveranssäker tillverkare till företagets produkter.
Missmatchningarna var många och han behövde leta i olika kanaler för att hitta rätt. Dimitri kom då upp med en idé som skulle kunna förenkla sökning av tillverkare, berättar Martin Schneider, VD på Find My Factory.
Detta var embryot till det som idag är Find My Factory – en digital plattform som innehåller data på över 65 000 tillverkare och 17 000 inköpare som enkelt kan matchas mot varandra. De tre grundarna bakom plattformen är Dimitri Haid, som också är en av ägarna i Clas Ohlson AB, David Larsson som har rollen som CFO och VD:n Martin Schneider.
– Varken jag eller Martin har någon bakgrund i tillverkningsbranschen, jag är ekonom och Martin kommer från försäkringsbranschen. Vår gemensamma vän Dimitri, som kom upp med idén om plattformen, är den av oss som har mest erfarenhet då han tidigare jobbat i tillverkningsbranschen, säger David Larsson, ekonomichef på Find My Factory.
För att förverkliga idén av plattformen där köpare och säljare ska kunna hitta varandra har man tagit hjälp av ett teknikföretag vid namn Evolante Engineering. Teamet från Evolante är Marcus
Frankelius, Adam Wessling, Marcus Broström och Simon Wijk Stranius, där alla har bakgrund från den tekniska fakulteten på Linköpings universitet. Samtliga är idag delägare och anställda på Find My Factory. I första hand vänder sig Find My Factory till den skandinaviska marknaden. På sikt är den europeiska marknaden målet under 2024.
– Just nu ser vi en bra tillväxt i Skandinavien och då vill vi vara med och främja den med vår tjänst. Framåt vill vi naturligtvis expandera till den europeiska marknaden, där vi stannar. För oss är det viktigt att vara med och bidra till ett bättre samhälle med mindre påverkan och att få upp industrin på den digitala kartan, säger Martin Schneider.
Kunderna på plattformen delas in i två grupper, inköpare och tillverkare, för att göra matchningarna enkla. Sökningarna sker i realtid där inköpare kan filtrera ner sina sökningar till omsättning, produkter, certifikat, maskinparker och mycket mer.
– Det som är intressant för inköparna är att de med vår tjänst snabbt kan komma ner på djupet på det man faktiskt letar efter. Vi har AI-kompetens i vårt team och verktygen för att lägga in så mycket data som möjligt om företagen, säger Martin Schneider.
Genom att bygga ett ekosystem som tar bort så många hinder som möjligt skapar Find My Factory en enkel kundresa med stort mervärde. Sedan lanseringen av plattformen i oktober 2022 har företaget redan hunnit få in ett 50-tal kunder.
– Kunderna kommer in organiskt – något vi knappast trodde själva skulle hända. Vi har medvetet inte jobbat med marknadsföring utan lagt fokus på att säkerställa träffsäkerheten. Men att kunderna ändå hittat oss är ett tecken på att det finns ett stort behov av tjänsten, säger David Larsson.
Find My Factory kan liknas vid en digital mässa där matchning är en del. Här finns också möjlighet för företag att hitta samarbeten för att dela på produktionskostnader och utnyttja resurser på ett mer effektivt sätt, annonsera ut lagervaror samt få hjälp med smarta och kostnadseffektiva transportlösningar.
– Plattformen är ett komplement till alla typer av tillverkare. Inom kort lanserar vi ett samarbete som gör det ännu lättare att transportera sina varor på ett effektivt sätt. Vi är på en otroligt spännande resa och den har bara börjat, avslutar Martin Schneider