Automation anses vara nyckeln till att ta hem samt behålla produktionen i Sverige. Men det är långt ifrån alla små- och medelstora företag som har de ekonomiska musklerna som krävs för att automatisera sin tillverkning. Malmöbaserade Smart Factory by Odigo har lösningar som sänker investeringströskeln för företag med begränsad budget.
– Vi är ett företag som jobbar med hållbar produktion. Genom automation skapas ekonomisk lönsamhet vilket ger bättre förutsättning för att behålla men också att flytta hem produktionen från utlandet till Sverige, säger Marcus Engqvist ansvarig på Smart Factory by Odigo.
Han menar att trenden med att ta hem produktionen redan har startat – där också den globala pandemin som orsakat både leveransstopp och komponentbrist kan ha varit en bidragande orsak. I Sverige måste dock företag förhålla sig till regler och ramverk för hur man producerar, fraktar och återvinner.
– Det är just där vi ser kopplingen mellan automation och hållbar produktion. I Sverige blir produktionen ofta mer hållbar. Dessutom skapas fler jobb, även om vissa stationer i produktionen ersätts med en robot istället för en människa, säger Marcus Engqvist.
Lösningarna för att automatisera ett produktionssteg behöver inte vara allt för avancerat men kan ändå ge påtagliga resultat. Många företag lever dock i föreställningen om att det både är dyrt och svårt att köpa in en robot. Men det behöver varken vara det ena eller det andra – det finns lösningar ute på marknaden. Odigo, som vanligtvis jobbar med kollaborativa robotar, är just en av dem som identifierat stora möjligheter med robotbyggsatsen Robolink från Igus.
– De viktigaste faktorerna när en robot ska in i produktion är egentligen ergonomi, effektivisering och kostnad. Och allt detta kan vi tillgodose med Robolink. Denna lilla robot har 700 mm i räckvidd och tre kilo i lyft vilket man faktiskt kan komma ganska långt med ute i industrin, säger Marcus Engqvist.
Ett exempel om hur roboten kan bidra med effektivitet är att belägga den med några extra obemannade timmar när skiftet är slut. Roboten kan också utföra monotona och manuella arbeten vilket gör att en människa istället kan göra andra arbetsuppgifter och på så sätt skapas en bättre arbetsmiljö.
Första gången Marcus själv kom i kontakt med Robolink var när han besökte Hannovermässan för några år sedan. Där och då insåg han vilka fördelar en lowcost robot kunde bidra med vid automatisering av små och medelstora företag.
– Vi köpte in en Robolink samt en massa konstruktionstimmar bara för att läsa in oss på hur roboten fungerar men också hur vi kunde förse den med olika lösningar. Detta blev starten till en helt ny affärsverksamhet inom Odigo, berättar Marcus Engqvist.
Smart Factory by Odigo har under de senaste två och ett halvt åren utvecklats till en snabbfotad startup. Enligt Marcus Engqvist är de duktiga på att driva kostnadseffektiva projekt inom enkel automation.
– Vår företagskultur bygger på att vi har ett helt annat mindset än till exempel inom bilindustrins när det gäller automation. Vi måste ständigt tänka nytt när det kommer till olika automationslösningar för våra kunder. Dessutom är vi alla mekanikingenjörer vilket passar utmärkt för den här typen av enklare automation då det är viktigt att utgå från användarens perspektiv och se helheten när vi tar fram lösningar, säger Marcus Engqvist.
Automationsbranschen växer lavinartat – mycket också tack vare det statliga stödet i form av Robotlyftet som varit enormt framgångsrikt och som fått branschen att vakna till liv.
– Även om det inte blir en fortsättning med Robotlyftet så tror jag att branschen ändå kommer att fortsätta att automatiseras i samma takt som nu. Det har nog gått upp ett ljus för många företag att om man inte automatiserar så överlever man inte, säger Marcus Engqvist.
De utmaningar som bland annat kvarstår inom automationsbranschen är att det bland flera små och medelstora företag fortfarande finns en osäkerhet kring vad och hur man gör en automationsinvestering.
– Här jobbar vi både lite smartare och bättre för att hjälpa våra kunder. Vi har ett 150 kvadratmeter stort robotlabb där vi utvecklar våra projekt. Hit kan kunder komma för att testa och klämma. Vi har tagit fasta på att vi bygger automationsresan tillsammans med kunderna från start till slut, säger Marcus Engqvist.
Majoriteten av kunderna har Smart Factory Odigo kommit i kontakt med genom sitt samarbete med branschorganisationen SWIRA i samband med att Robotlyftet lanserades. Ambitionen har alltid varit att göra så bra projekt som möjligt. Smart Factory by Odigo är också det företag som först blev certifierat för Universal Robot.
– Genom att göra våra uppgifter så bra som möjligt och genom nöjda kunder kommer ryktet om oss att sprida sig i branschen. Vi försöker dessutom jobba nära vår leverantör OEM Automatic som vi även jobbat tillsamman med från och till under många år.
OEM Automatic förser Robolink med komponenter, kablage, strömförsörjning och tillbehör. Marcus Engqvist och hans gäng ger med detta sedan roboten liv. Bara fantasin kan sätta gränser för vad roboten kan göra.
– Vi kan det här med att sätta in textur i roboten och få den att exempelvis flytta metall komponenter från pall eller någon annan uppgift. Förutom att vi hjälper våra kunder från idé till färdig produkt så sköter vi dessutom all mjukvara åt dem. Supporten för mjukvaran sköter däremot OEM Automatic åt oss, säger Marcus Engqvist.
Förutom mjukvarusupport förser OEM Automatics Igus Robolink också med komponenter, strömförsörjning, kablage och tillbehör.
– Det vi har tillfört Smart Factory By Odigo är komponenter och tillbehör för en enklare robot. En kund som köper den här typen av robot ska också snabbt kunna räkna hem sin investering. Den mjukvara som vi dessutom levererar har ett enkelt interface så att man på bara några timmar är redo att köra roboten, säger Markus Hylbring, marknadschef på OEM Automatic.
Går något sönder eller behöver kompletteras med roboten så sköter OEM Automatic även den biten.
– Det är ganska vanligt att kunden återkommer för att komplettera roboten eller i vissa fall också byta ut delar, säger Markus Hyltbring.
Smart Factory och OEM Automatics har inte bara ett nära samarbete utan också en vision ihop om att göra automatiseringen mer tillgänglig för hela branschen. Ett sätt de gör detta ihop är att genom videos på Youtube visa att det inte behöver vara varken dyrt eller komplicerat att automatisera en produktion.
– Man kan väl säga att vi strävar efter att bli industrins influencer inom automation för att visa enkelheten med att automatisera men på ett ickesäljigt sätt, säger Marcus Engqvist.
Med Danmark som förebild där de har kommit en bra bit längre med att automatisera sina små och medelstora företag har Smart Factory by Odigo satt målet att bli ledande inom hållbar produktion med automation.
_ Det långsiktiga målet är att få svenska företag att skjuta hem produktionen. De företag som redan finns i Sverige tror vi inte kommer att acceptera att de ska förfalla – de kommer att automatisera, avslutar Marcus Engqvist.
Faktaruta
Så tar du steget att automatisera din produktion. Marcus Engqvist tipsar:
- Få med dig de anställda. Engagera de anställda med att identifiera något i produktionen som har bra sannolikhet att lyckas med att automatiseras. Fokusera inte på ekonomi i detta skede utan det viktiga är själva tanken på en automationsresa och att få med sig de anställda i projektet.
- Använd Youtube för inspiration. Det finns mängder med case på Youtube som kan ge bra idéer på hur och vad ditt företag skulle kunna använda en robot till för att automatisera. Lägg lite tid på att söka och titta på hur andra har gjort.
- Bjud in en automationsfirma. Ute på marknaden finns flera automationsfirmor som hjälper dig från idé till färdig produkt för just ditt företags plånbok. Bjud in en eller flera av dem för en inventering av automationsmöjligheter i din produktion.