Om man letar efter exempel på hur avancerad teknik omsätts i praktiken är flygindustrin ett utmärkt sådant. De två största flygplanstillverkarna, Boeing och Airbus, har under fem års tid redan haft helt digitaliserade system för forskning och utveckling som en del av sina tillverkningsprocesser.
På senare tid har företagen investerat i AI för att hantera allt från kvalitetsproblem i produktionen till att minska ledtider från konstruktion till marknad. AI kan dock stödja mycket mer än bara tillverkning. Tekniken används redan på nya sätt i en rad olika scenarier, från eftermarknad till flygplatsverksamhet och flygtrafikledning.
Lika enkelt som att ställa en fråga
Airbus utforskar nu hur olika former av AI kan stödja olika team. De implementerar stora språkmodeller (LLM:er) och generativ AI för att säkerställa att kunderna får bästa möjliga stöd när de har köpt sina flygplan.
Tidigare i år meddelade Airbus att deras eftermarknadsteam nu har tillgång till ett GenAI-verktyg som gör komplexa dokument mer lättillgängliga. Teammedlemmarna kan enkelt ställa frågor som de fått från kunderna och snabbt få svar från en rad olika dokument med teknisk information.
Underhållspersonalen kan nu, via AI, kontrollera sina instruktioner med hjälp av naturligt språk när de utför rutinkontroller på flygplan, till exempel för att bekräfta rätt vridmoment för en viss bult.
Kontroll över luften
År 2035 väntas antalet flygningar vara 50 procent fler än 2012, vilket innebär att det totala antalet flygningar kommer att uppgå till knappt 15 miljoner per år. Att hantera det ständigt ökande antalet flygplan i luften är en utmaning för flygledare över hela världen.
Den ökande trafiken förvärrar vissa problem, och även små processförseningar kan orsaka storskaliga problem. Ett sådant problem är den tid det tar att uppdatera rutten för de flyg som redan är i luften, till exempel om ett flyg omdirigeras på grund av dåliga väderförhållanden, eller om ett flyg måste ansluta till en väntkö före landning.
För att motverka detta använder flygledarna AI och digitala verktyg för att förbättra effektiviteten på flygplatserna, genom snabbare analys av data från en rad olika källor, som väderprognoser, flygplanssensorer och färdplaner.
AI används för att öka den hastighet med vilken flygledarna kan bedöma riskfaktorn i samband med de förhållanden under vilka ett plan kan landa, vilket ger teamen mer tid att fatta de mest säkra besluten. Vissa flygbolag använder också AI för att minska mängden bränsle som används av deras flygplan.
Ett exempel är Alaska Airways, som använder Flyways AI för att föreslå de mest optimala flygrutterna, genom att analysera data som väder, vind, turbulens, begränsningar i luftrummet och trafiktäthet. Genom att använda plattformen kunde de spara 4,5 miljoner liter bränsle bara under 2023.
Ett steg före fåglarna
AI används också av flygplatspersonal för att skydda flygplan från kollisioner med fåglar eller drönare när de lyfter och landar. Tidigare har hanteringen av vilda djur, särskilt fåglar, runt start- och landningsbanor varit manuell och krävt mycket tid och arbete. Visserligen har man tidigare använt lösningar som flygdrakar i form av rovfåglar, men fåglar är intelligenta och lär sig snabbt att veta om hotet inte är verkligt och återvänder då till landningsbanan.
The Edge Company, som ingår i Lenovos AI-innovationsprogram, arbetar med flygplatser som Dhaka International på en AI-driven långsiktig lösning. Med hjälp av datorseende kan systemet inte bara upptäcka, räkna och spåra fåglar, utan också klassificera deras arter, något som är svårt för markpersonal eller äldre radarbaserade system att göra i stor skala. Systemet kan integreras med ett bioakustiskt fågelspridningssystem (BDS) som utlöser nödrop från olika rovdjur för att skrämma bort fåglarna, ljud som fåglarna inte kan missa att höra.
Markpersonalen kan sedan följa upp och rensa bort eventuella kvarvarande fåglar vid behov. Med tanke på att FAA uppskattar att 15 procent av fågelkollisionerna har en allvarlig inverkan på flygplanen, förbättrar detta system passagerarnas säkerhet avsevärt, samtidigt som det minskar förseningarna och bevarar djurlivet.
Låt AI säkra flygets framtid
Detta år förutspås antalet flygpassagerare bli högre än före pandemin, vilket innebär att det finns ett stort behov av teknik som kan stödja flygpersonalen med viktiga initiativ för bättre säkerhet och effektivitet. Intelligenta implementeringar av AI har redan visat sig vara värdefulla, och säkerställer att passagerarna kommer till sina destinationer i tid och utan problem, samtidigt som flygbolagen får hjälp att minska sin bränsleförbrukning och därmed sina utsläpp.
Det finns många sätt för flygindustrin att använda AI för att förbättra och förenkla sin verksamhet – dessa är endast ett par exempel. Därför är det viktigt att fortsatt satsa på att tillsammans utveckla olika sätt att nyttja AI-tekniken till flygindustrins fördel.
Att satsa på forskning och utveckling måste därför ligga högt upp på prioriteringslistan, så att vi kan säkra en bättre framtid för såväl flyget, resenärerna, som miljön.
Per Overgaard, EMEA Infrastructure CTO på Lenovo