På 1990 talet förutspådde framtidsprofeterna att framtidens nyhetskonsumenter kommer att kunna skräddarsy sina egna tidningar. Att man själv helt enkelt kommer att välja, vilka nyheter man vill läsa om. Ofta får sådana här nya trender egna namn. Information Highway, kallades detta fenomen på den tiden. Tanken var att Internet skulle skapa en kanal där informationen flyter fritt fram och tillbaka. Amerikanska politiker som Algore och Clinton tog med detta i sina politiska kampanjer.
Rent bildmässigt var informationsmotorvägarna en spännande vision. Så klart blev jag intresserad. Men i ärlighetens namn kunde jag inte begripa hur det skulle gå till. Hur skulle redaktionen på min dagstidning (Svenska Dagbladet) kunna ta reda på vad just jag vill läsa om och än värre, hur skulle de bära sig åt för att leverera detta personligt skräddarsydda nyhetsflöde hem till mig.
Bara lite drygt 10 år senare drabbades jag av en oväntad aha-upplevelse. Jag satt på bussen på väg till jobbet, med mobiltelefonen i handen och läste. Och ja, just det. Jag var på en motorväg. Både fysiskt och andligt. Bussen rullade på E18 mot Kista och på min Facebooksida snurrade ett nyhetsflöde. Med andra ord, jag har, utan att vara medveten om det, befunnit mig på en Information Highway. Med ett egenhändigt skräddarsytt nyhetsflöde. Där fanns nyheter som intresserade och engagerade just mig. Det var en mycket varierad blandning och handlade om livets både viktiga och oviktiga saker. Saker som fanns i min närmiljö men även mycket långt borta. För det mesta var det dock saker som sällan, eller till och med aldrig, hamnar i dagstidningen, i radiosändningen eller i tevens Aktuellt eller Rapportsändning.
Kritisk massa
Hur kunde det bli möjligt? Lösningen handlar om teknik i kombination med hur den används i praktiken. För vad som har hänt med Facebook är att den har nått den så kal-lade kritiska massan av användare. ”Alla” är där. Dessutom klarar dagens it av att hantera, lagra, söka och sortera ofattbara mängder data och göra dem tillgängliga över Internet i realtid var som helst.
Genom dessa finmaskiga nätverk trömmar informationen kors och tvärs över hela världen för att i slutändan visa sig som nyheter i ett nyhetsflöde på min Facebooksida just när jag råkar sitta på bussen på väg till jobbet.
Men om sanningen skall fram, behövdes det dessutom något mer. Detta mer var att jag började använda Facebook på lite annorlunda sätt. Det allra vanligaste är att man skaffar sig en mängd Facebookvänner och sedan håller kontakt med dem. Det är deras statusuppdateringar som dyker upp i ens nyhetsflöde. Så småningom upptäckte jag att man även kan bli vän med ett företag, intresseförening, organisation eller en diskussionsgrupp. Detta gör man genom att man länkar sig till dem. Deras statusuppdateringar visas också i nyhetsflödet. Oftast med spännande och intressanta saker. Efter ett tag kom jag på att deras nyheter vara mycket roligare än många av mina vänners olika selfies, eller småprat om bullbak och kaffedrickande.
Aktiva val
Hårdhänt gick jag fram med ”sluta följa” knappen för merparten av Facebookvännerna. Nu måste jag aktivt surfa in på deras loggsida om jag vill ta del av deras statusuppdateringar. Så har jag frigjort mer plats i mitt nyhetsflöde för mer allmänna nyheter. I ett svep omvandlades flödet i en intressant nyhetssändning.
I dagsläget finns det 226 personer som är mina Facebookvänner av vilka jag aktivt följer ett tiotal. Därutöver har jag 889 olika organisationer eller företag som jag är länkad till och som är så kallade gillasidor. Eftersom jag är länkad till dem är det deras statusuppdateringar jag ser i mitt nyhetsflöde.
Vilka finns där? Allt från exempelvis en nationalpark i Centraleuropa, ett skärgårdskafé i Vaxholm, föreningen Guldgrävare, tidningen Nytt i Åre, informationstjänsten Spaceweather och aktiviteten Sigtuna Litteraturfestival. Dessutom är jag med i ett 30-tal olika diskussionsgrupper som dryftar teman som språk och grammatik, journalistik, fotografering, forskning, automation, historia, konst eller bara en vanlig populär underhållning.
Skaffa din egen prenumeration på tidningen Automatoin. Klicka här