Kuka Nordic fortsätter att växa, och nu har företagets fältserviceteam fått en ny chef. Albin Sabo, med lång erfarenhet inom automation och service, har tagit över rollen som Field Service Team Lead.
I januari tillträdde Albin Sabo officiellt tjänsten som ansvarig för Kuka Nordics 14 tekniker, som reser i Norden och Baltikum för att ge support åt företagets kunder. För Albin är industrimiljön ingen ny bekantskap – han har bokstavligen vuxit upp i den.
– Min pappa drev ett serviceföretag inom branschen, och jag började hjälpa till redan i högstadiet, berättar han.
Albin Sabo kommer närmast från en roll som projektledare och verkstadschef hos en systemintegratör. När han i somras fick förfrågan om jobbet på Kuka Nordic såg han en chans att utvecklas vidare.
– Jag var redo för nya utmaningar, och det här dök upp vid helt rätt tillfälle, säger han.
Hans erfarenhet av automation sträcker sig över många år, och Kuka:s produkter är inget nytt för honom.
– Jag har installerat många robotar och maskiner genom åren. Jag skulle nog fortfarande kunna dra på mig overallen och göra mycket av jobbet själv, men min roll nu handlar mer om att få det att flyta för våra tekniker, förklarar han.
Kuka Nordic har haft en stark tillväxt, och med ökande marknadsandelar ökar även behovet av teknisk support. En av Albins första uppgifter på nya jobbet har varit att rekrytera fler tekniker till sitt team.
– Vi planerar att utöka gruppen till omkring 20 personer, så jag och vår HR-chef håller just nu intervjuer med potentiella nya kollegor, säger han.
Hur känns det att vara på plats?
– Fantastiskt, men också lite omtumlande! Även om jag känner till tekniken sedan tidigare, har det varit mycket Kuka-specifik information att ta in. Men det känns helt rätt – precis den typ av utveckling jag var ute efter.
Fakta: Albin Sabo
Ålder: 35 år
Bor: Björlanda
Familj: Sambo och dotter
Intressen: Discgolf