När tillverkande industri ställs inför ökade krav på flexibilitet, snabbhet och effektivitet, seglar AGV och AMR upp som två nyckelteknologier. Men vad skiljer dessa robotar åt, och hur kan de bäst användas för att skapa värde i produktionen? Vi tittar närmare på hur dessa lösningar kan förändra den industriella logistikens landskap.
Vid en första anblick kan AGV och AMR verka snarlika – båda är självkörande robotar som används för att transportera material. Men teknologin bakom dem skiljer sig åt på avgörande sätt.
AGV: Dessa fordon följer fasta banor som definieras av magnettejp, RFID eller andra markerade rutter. Perfekt för repetitiva uppgifter där miljön är förutsägbar.
AMR: Utrustade med avancerade sensorer och algoritmer, navigerar dessa robotar autonomt utan behov av fasta rutter. De anpassar sig i realtid till förändringar i omgivningen och är därmed mer flexibla.
Flexibiliteten hos AMR gör dem särskilt användbara i miljöer med oförutsedda situationer miljöer, medan AGV fortfarande har sin plats i stabila produktionskedjor med höga volymer.
– Finns det något dynamiskt i miljön, exempelvis pallar som står på olika platser, vagnar som lämnas stående eller ombyggnationer så hanterar en AMR detta utan problem, säger Karl Ericsson, teknisk chef på SE Automation och fortsätter:
– Det som gör att AMR-tekniken idag är vägen framåt är dess användarvänliga mjukvara, som förenklar för slutanvändaren. Med ett AGV-system blir kunden ofta beroende av systembyggaren för underhåll och anpassningar. Däremot ger AMR full kontroll till slutkunden – både över hårdvaran och möjligheten att själv justera rutter, skapa nya flöden och göra förändringar utan extern hjälp.
AGV har länge visat sitt värde i miljöer där samma uppgifter upprepas om och om igen. Inom tung industri används dessa självkörande fordon som pålitliga lastbärare i produktionen. Till exempel använder Volvo Cars AGV för att transportera tunga komponenter mellan stationer med hög precision.
– Med fler megalager som växer fram har även den branschen börjat implementera AGV-lösningar, säger Karl Ericsson
– Dessutom ser vi att många mindre industrier börjar använda AGV för ren internlogistik, som att flytta vagnar med material mellan olika delar av anläggningen.
AMR och AGV är kraftfulla verktyg var för sig, men deras verkliga potential framträder när de arbetar tillsammans. Där AMR erbjuder flexibilitet och förmåga att anpassa sig till förändrade miljöer, fyller AGV sin roll genom att leverera stabilitet och precision i repetitiva uppgifter. Tillsammans kan de övervinna logistiska hinder som tidigare varit svåra att automatisera.
– Idag är det möjligt att automatisera all materialtransport med en kombination av AMR och AGV. Även om AMR i dagsläget inte kan lyfta särskilt högt på grund av rådande regelverk, gör samverkan mellan AMR och AGV det möjligt att hantera 100 procent av internlogistiska flöden, säger Karl Ericsson.
Trots fördelarna med AMR och AGV är en av de största utmaningarna fabrikens egen ordning och reda.
– Alla AGV och AMR-system har sina brister. Det gäller att känna till dessa i kombination med sin fabrikslayout för att kunna planera för det oförutsedda, säger Karl.
Nästa steg för mobil robotik
Utvecklingen inom AMR går i rasande takt, och nästan dagligen lanseras nya lösningar. Det sträcker sig från avancerade system med komplett mjukvaruintegration för slutanvändare till mer specialiserade robotar, som exempelvis de som förflyttar bilar i garage under natten.
En särskilt intressant trend är hur hanteringen av stora datamängder har revolutionerats tack vare nya processorer som är utformade för att köra AI-modeller.
– Ta bara MiRs senaste AMR, MiR1200 Pallet Jack. Den är utrustad med två 2D-lidar, en 3D-lidar och fem 3D-kameror som roboten använder för att detektera objekt och navigera autonomt och säkert, säger Karl.
– För bara fem år sedan hade vi aldrig kunnat bearbeta den datamängden lika effektivt.
Ett annat exempel är ett pilotprojekt som Chalmers och Volvo genomfört tillsammans med Arho. Där använder man kameror placerade i fabriken för att navigera robotar med hög precision.
Med AI och IoT i ständig utveckling och nya energilösningar som förändrar spelplanen, står AMR- och AGV-branschen inför en spännande framtid. Men hur kommer dessa teknologier att påverka robotarnas roll och kapacitet i fabrikerna? Och vilka utmaningar behöver övervinnas för att fullt ut dra nytta av deras potential?
– Jag tror att AMR:er kommer att kunna ta allt fler smarta beslut tack vare AI, säger Karl.
– Begränsningen ligger snarare i vad vi tillåts göra ur ett säkerhetsperspektiv. Implementation av en AMR-lösning kräver en ordentlig riskanalys, och låter vi AMR:en fatta för många egna beslut kan det försvåra den processen. Men precis som med allt annat är detta en läroprocess, och om några år kommer det att vara vardagsmat.
Till sist, hur ska ett företag nu tänka i valet mellan en AGV och AMR?
– Jag går tillbaka till min första ansats. Vill man äga sin egen automation så är det en AMR man ska satsa på. Vill man automatisera en förflyttning i ett stängt utrymme som kommer att se likadant ut, gå på en AGV, avslutar Karl Ericsson.
Faktaruta:
Snabbguide över AMR och AGV
Egenskap AGV
- Navigering: Fasta rutter
- Flexibilitet: Begränsad
- Kostnad: Lägre initialkostnad
- Bästa användningsfall: Stabil miljö, högvolymproduktion
Egenskap AMR
- Navigering:Dynamisk, autonom navigering
- Flexibilitet: Hög
- Kostnad: Högre initialkostnad
- Bästa användningsfall:Dynamiska miljöer, snabb omställning
AGV: Dessa fordon följer fasta banor som definieras av magnettejp, RFID eller andra markerade rutter. Perfekt för repetitiva uppgifter där miljön är förutsägbar.
AMR: Utrustade med avancerade sensorer och algoritmer, navigerar dessa robotar autonomt utan behov av fasta rutter. De anpassar sig i realtid till förändringar i omgivningen och är därmed mer flexibla.