I mitten av maj hölls de efterlängtade Elmia produktionsmässorna som präglades av nytänkande satsningar och en tydlig fokus på kompetensförsörjning och rekrytering till industrin. Men här lyckades också ett företag med det ovanliga – att sälja en maskin direkt på plats.
Elmia produktionsmässor introducerade i år Kompetens Arena, en samlad yta där företag aktivt arbetade med utbildningsfrågor och kompetensförsörjning. Mikael Ström, en av arrangörerna, betonade vikten av att minska resursglappet inom industrin.
Det är viktigt att vi som mässarrangörer gör vad vi kan för att minska det glappet, sa han.
För att attrahera en yngre publik och fler kvinnor till industrin, hade specifika satsningar gjorts. Bland annat arrangerades en Girls Corner där kvinnliga förebilder inom industrin lyftes fram genom livesändningar från Morgonsoffan. Dessutom fick ungdoms-SM i CNC-teknik stort utrymme på mässgolvet, vilket lockade många unga besökare.
En av mässans stora succéer var SE Automations monter, där de visade upp 12 olika robotapplikationer, 10 robotarmar och tre självkörande AMR.
Vi hade en kanonstart på mässan med 2 500 besök i montern bara första dagen. Jag tror rent konkret att vi kommer härifrån med 600 leads, men det allra viktigaste för mig är att vi inspirerar besökarna, säger en entusiastisk Karl Ericsson, teknisk chef på SE Automation.
En annan uppmärksammad händelserna var Elektroautomatik som lyckades sälja en maskin under mässan. Företaget, som fokuserar på kompletta helhetslösningar, hade en monter som reflekterade Elmia Automations tre huvudteman: smart industri, hållbar industri och omställbar industri.
Johan Willbo, säljchef för affärsområdet EA Machine, introducerade bland annat CMZ horisontella svarvar från TA-serien och fleroperationsmaskinen Makino a40SE. Med stor stolthet avslöjar han att CMZ-svarven såldes till Mattsson Metal i Kungsör strax innan mässan och under själva mässan gjorde man upp en affär med BMA Björkö Mekansiksa som köpte maskinen Makino a40SE.
Vi är otroligt stolta över att vara representanter för Makino och CMZ i Sverige. Dessa försäljningar visar att vår satsning på högkvalitativa maskiner och skräddarsydda lösningar uppskattas av våra kunder, säger Johan Willbo.
Årets Produktionsmässor, som är en av de viktigaste mötesplatserna för industrins utveckling och tillväxt, lockade också en stor skara besökare under de fyra mässdagarna uppdelat enligt följande:
Elmia Svets och Fogningsteknik samt Elmia Plåt: 8.357 besök
Elmia Verktygsmaskiner: 12.308 besök
Elmia Polymer samt Elmia 3D: 6.403 besök
Elmia Automation: 11.149 besök