Sedan 2007 har jag varit engagerad i det nationella programmet Produktionslyftet och besökt kanske 500 företag runtom i hela Sverige. 270 företag har gått vidare inom Produktionslyftets 18-månadersprogram för att träna sig i att se slöserier. Vad som förvånar mig är hur kortsiktiga många företag är och bristen på insikt om hur stora slöserier de verkligen har. Jag tror att de allra flesta av våra svenska företag skulle kunna få ut dubbelt så hög produktion ur i stort sett befintlig utrustning.
Istället satsar företag på mer folk, fler maskiner och större fabriksytor. På detta har vi många exempel, men vad beror det på att de gör på detta vis? Jo, de vet inte. De baserar sina beslut på illusioner istället för fakta. De skulle få en formidabel chock om vi kunde göra om alla befintliga mätetal till någon form av kronor och ören. En av de viktigaste personerna bakom det japanska undret, den amerikanska forskaren William Edwards Deming, sa redan på 50-talet: ”Without data you’re just another person with an opinion.”
Idag tror alla att vi ska lösa dagens problem med digitalisering utan att i grunden förstå ovanstående problem. Risken blir att vi istället automatiserar slöserierna, vilket förstås gör att allt blir ännu sämre. Så var ska vi börja? Ta hjälp av experter och samla in hela företagets data i ett gemensamt moln. Därefter skapar ni appar som kan kanalisera rätt information i rätt tid direkt till operatörerna – de vet exakt vad de ska göra och när, i rätt kvantitet och till rätt kvalitet. Detta att jämföra med dagens viskningslek.
För att det ska fungera kommer det att ställas ännu högre krav på ledarskapet i företagen. Vi talar om ”One Voice Leadership” eller som det kallas på japanska, ”Hoshin Kanri”. Det handlar om både riktning och genomförande där alla människors inre kompass måste peka åt samma håll. Fakta hjälper ju inte om alla sedan springer åt olika håll. Det är en kombination av Lean och ledarskap och det är när Hoshin Kanri kombineras med digitalisering som vi får utväxling på alla investeringar i automation, fabriksytor och personal.
Hur bra ett företag än är så behöver det en tränare som hjälper dem att forma och koordinera Lean-arbetet och digitaliseringsarbetet i samförstånd. I det här fallet gäller inte ”bra karl reder sig själv …” Vad är då den svagaste länken? Personalens kompetens. Vi är väldigt noggranna med att uppdatera datorernas virusprogram och andra systemuppdateringar, men vi matchar dem sällan med uppgraderingar av våra medarbetares ”program”. Nyligen fick vi ett riktigt tråkigt exempel på vad som kan hända med katastrofala följder när en Boeing 737 Max 8 kraschade för att personalen inte fått utbildning på det alltför intelligenta och avancerade flygplanet
Hans Reich