Skolinspektionen har granskat teknikundervisningen i 22 fristående och kommunala grundskolor.
– Granskningen visar att teknikämnet många gånger har en undanskymd plats och att undervisningens kvalitet behöver förbättras på flera sätt, bland annat för att bli mer relevant och intressant för eleverna, skriver Skolinspektionen.
Undervisningen brister
Teknik infördes som obligatoriskt skolämne i grundskolan år 1980. Sedan 1994 har det varit ett eget ämne med en egen kursplan. Trots det verkar teknik ha svårt att få status som ett eget ämne, konstaterar Skolinspektionen. Teknikundervisningen i skolan brister både vad gäller kvalitet och kvantitet, vilket påverkar elevernas intresse och kunskaper i ämnet. Syftet med granskningen har varit att undersöka om teknikundervisning ger eleverna möjlighet att utveckla sitt tekniska medvetande, kunnande och intresse.
Höj statusen
– Höj statusen och skapa mer relevans för eleverna, råder Skolinspektionen efter granskningen. Teknikämnet uppfattas ha låg status på skolorna och kommer ofta i skymundan av de naturorienterande ämnena. Många lärare känner sig osäkra och har inte tillräckliga kunskaper om kursplanen.
Granskningen visar också att elevernas, särskilt flickornas, intresse för teknikämnet sjunker under de senare årskurserna i grundskolan. Lärarna utgår i för låg grad från elevernas förkunskaper, erfarenheter och intressen när de planerar undervisningen.