Den nya standarden SS-EN IFC 6198 behandlar trådlös – induktiv – laddning av elfordon. Sådan laddning kan vara praktisk och bekväm i vissa sammanhang, t ex för distributionsbilar som ofta stannar på samma ställen eller hemma i garaget för dem som inte vill hålla på med sladdar och sånt. Induktiv laddning sker mellan en spole i marken och en under fordonet och det ställer vissa krav på passning mellan dem och på tålighet mot snö och is och liknande.
Standarden behandlar laddstationens egenskaper och driftförhållanden, elsäkerhet och kommunikation mellan laddstation och fordon. Även EMC-fordringar ingår, alltså laddstationens förmåga att fungera tillsammans med annan elektrisk och elektronisk utrustning. Standarden skiljer då på om laddstationen är tänkt att placeras i bostadsmiljö (klass B) eller industrimiljö (klass A). Dubbelriktad energiöverföring, alltså även från fordon till laddstation, behandlas inte men kan komma att inkluderas i nästa utgåva. Detsamma gäller trådlös energiöverföring till fordon i rörelse.
SS-EN IEC 61980-1 är framtagen inom den internationella standardiseringsorganisationen IEC och på internationell nivå är det här den andra utgåvan. Den första utgåvan antogs sedan varken som europeisk standard (EN) eller svensk standard (SS). På frågan vad som skiljer de nya utgåvan från den gamla, svarar Peter Herbert på Vattenfall AB Research & Development:
– Den stora skillnaden är att teknikspecifik text har flyttats till andra delar så att del 1, allmänna fordringar, handlar om just generella krav och blir teknikneutral. Det gör standarden tydligare och underlättar för framtida utveckling av standarden. Standarden har även i övrigt städats upp och blivit tydligare, säger han, och tillägger att 61980-serien även innehåller en del 2 om kommunikation mellan laddstation och fordon och del 3 om den elektromagnetiska kraftöverföringen. Båda två är för närvarande under revision.
Arbetet med de här standarderna sker alltså i ett internationellt samarbete i organisationen IEC, i den tekniska kommittén IEC TC 69 där Peter Herbert är ordförande.
– Som ordförande i IEC TC 69 är det kul att se engagemanget från svenska och utländska experter. Problematiken är vanligen lika i många länder, men förutsättningarna kan vara olika, säger Peter Herbert.
Standarder ger en plattform för framgångsrika forsknings- och innovationsprojekt och för nya produkter och tjänster och regeringen har utsett SEK Svensk Elstandard som svensk standardiseringsorganisation inom el och elektronik. IEC TC 69 har en central roll i arbetet med elektrifiering av transporter på väg och i anläggningar och representanter från företag och offentlig sektor i Sverige deltar i IEC TC 69 genom spegelkommittén SEK TK 69 Elbilsdrift. I IEC TC 69 har man också påbörjat arbetet på en IEC 61980-4 för trådlös laddning med en effekt av upp till 1,2 MW för tunga fordon. Genom att bygga förtroende för nya innovativa lösningar hjälper standarder också till att överbrygga innovationsgapet mellan forskning och marknadseffekt.