En värld i ständig förändring ställer kontinuerligt nya krav på företag som vill hålla sig konkurrenskraftiga. Inte minst inom tillverkningsindustrin ser vi växande krav på effektivitet, tillförlitlighet och förmåga att förstå många aspekter av verksamheten på djupet.
Här ser vi, som jobbar nära de företag som är våra kunder, att många brottas med samma utmaningar när det kommer till att få ett fungerande helhetsgrepp om sin tekniska infrastruktur och nya tekniska innovationer.
Tillämpad intelligens – optimera och planera för att vara proaktiv där det gör skillnad
Det går att identifiera fyra viktiga områden som företag inom branscher som tillverkningsindustri, service och underhåll efterfrågar pålitliga och effektivare processer för, och där AI bidrar till stora förbättringar: interaktion, optimering, planering och anpassning.
För att ta ett helhetsgrepp om dessa utmaningar arbetar vi på IFS mycket med så kallad tillämpad intelligens. Tillämpad intelligens innebär kortfattat att AI finns inbyggd i affärssystemet. På så vis finns den med som en integrerad del av de dagliga processerna och kan göras tillgängligt för alla som använder systemet.
Det finns stora fördelar med tillämpad AI, en av dem är att det tar optimering ett steg längre och hjälper bland annat till med detaljerad schedulering, och ger anställda inom drift och service bättre förutsättningar att arbeta så effektivt som möjligt. Det kan till exempel handla om att se vilka reservdelar som behövs till en specifik reparation, eller att se till att en tekniker kan göra fler jobb på en dag genom att planera rutter som undviker trafikköer. Här kan tid och pengar sparas och manuella processer automatiseras för ökad precision och effektivitet.
Den avancerade dataanalys som finns inbyggd i ett affärssystem kan öppna dörren till en helt ny nivå av proaktivitet. Detta genom att systemet kombinerar historiska data med livedata från alla verksamhetens uppkopplade enheter (IoT) och information som blickar framåt. Med tillämpad AI får företag hjälp med att förutse framtida scenarion för att verksamheten ska kunna planeras strategiskt och ha god beredskap vid plötsligt förändrade förutsättningar. AI kan även hitta mönster och avvikelser i maskiner för att förutse fel och potentiella haverier, vilket minskar risken för produktionsstopp, med stora ekonomiska konsekvenser som följd. Det AI-förstärkta affärssystemet förvarnar när det är dags för service, innan något gått sönder, och innan du själv sett någon indikation på att ett fel är på väg att uppstå.
Så långt är det inte svårt att hänga med. Fördelarna med avancerad smart teknik är tydliga och de flesta företag inom branscher som tillverkning, försörjningskedja, ekonomi och finans, är nog överens om att tekniska lösningar för automation och dataanalys behövs. Men utmaningar kvarstår när detta ska realiseras då teknik och verksamhet ska förenas.
Olika perspektiv behöver mötas för lyckas framåt
Det som kommer få framgångsrika företag att särskilja sig från mindre framgångsrika konkurrenter är att de på ett driftsäkert och effektivt sätt kan leverera produkter och tjänster skräddarsydda efter kunders behov. Här ger tillämpad AI och automation enorma möjligheter att optimera uppgifter och beslut som idag sker manuellt, förutsatt att lösningarna används rätt. Den största utmaningen med en allt komplexare uppkopplad verksamhet, där allt fler datapunkter inkorporeras i affärssystemet, är att allt fler beslut överlåts till smart teknik – men vilka beslut tar den?
AI-modellen må vara djupt tekniskt avancerad och ta beslut baserade på data, men är det rätta beslutet baserat på data det bästa beslutet för verksamheten i stort? Här behövs både människa och maskin för att det ska kunna fungera, och detta kämpar många företag med idag. Dels behövs industrikunskap, det vill säga en god kunskap och förståelse för själva processen, för verksamheten, trender, kundbehov och vad som behöver till för att allt ska fungera. Samtidigt är ett djupt tekniskt kunnande otroligt viktigt, då tillämpad AI är teknisk mycket komplex, för att inte tala om att all uppkopplad teknik också är en attackyta för cyberkriminella. Så att verkligen förstå tekniken är absolut nödvändigt, annars kan det bli bokstavligen livsfarligt.
Olika team på företag har ofta olika mål att uppfylla, vilket inte sällan leder till konflikter när det kommer till prioriteringar, beslutsfattande och arbetssätt, som i sin tur riskerar att bromsa företagets framåtrörelse. För att en automatisering med hjälp av AI ska fungera måste man se till att trender och behov följs och att tekniken förstås, fungerar, samt är säker. Målet för oss på IFS är att lösa detta för våra kunder.
Om företag vill förbättra sina möjligheter att uppfylla sina affärsmål och växa på ett genomtänkt sätt behöver båda dessa expertområden kombineras för att verksamheten ska bli både effektiv och säker. Med en ERP-lösning som har AI tillämpat och inbyggt i affärssystemet blir det möjligt att enkelt tillgodose samtliga prioriteringar, så att företagen kan fokusera på att hålla sig konkurrenskraftiga, i stället för att fastna i tekniska utmaningar eller interna konflikter.
Martin Gunnarsson, utvecklingschef för Business Applications på IFS