När August Burstedt halkade in i automationsbranschen hade han ingen aning om hur mycket det fanns att upptäcka. Idag är han Key Account Manager på SCN AB och nominerad till Guldhanden 2026 i kategorin Årets unga automationsledare. Han brinner för svensk industri och för att locka fler unga dit.
Efter bara två och ett halvt år på SCN AB är August redan ett namn att räkna med. Nu är han nominerade till Guldhanden av sina kollegor.
– Det är klart det känns kul. Man jobbar hårt, och man vill att folk ska se det, säger han.
I motiveringen beskrivs han som en framtida ledare – något han själv också funderar kring.
– För mig handlar ledarskap om att skapa trygghet. Man ska kunna förklara vad som sker både uppåt och nedåt, men också vara öppen för andras åsikter. Jag tror på ett ledarskap där man kan tänka om och inte är för stolt för att ändra sig.
Vägen in i branschen var dock inte spikrak. August har tidigare jobbat med försäljning i flera olika branscher. Det var under en period då han stod mellan två jobb som han hittade en jobbannons på LinkedIn från SCN och som fångade hans intresse.
– Jag visste inte ens att det fanns så mycket industri i Sverige. Men jobbat lät spännande, framför allt lockade kombinationen teknik och kundkontakt. Jag sökte och fick jobbet som visade sig vara just så intressant och spännande som jag hade föreställt mig.
August arbete inom fabriksautomation är ett område med stor bredd. Ena dagen är han på ett sågverk som behöver reservdelar till utrustning från 70-talet, nästa dag hjälper han någon att bygga en helt ny automationslösning.
– Det finns inga typiska dagar. Men ofta kommer ett problem upp på bordet, och då försöker jag koppla ihop rätt människor, ibland till och med kollegor på samma fabrik som aldrig träffats, för att snabbt hitta lösningar.
Han beskriver sin roll som rådgivande snarare än säljande och han drivs av problemlösningar. När en kund presenterar ett problem börjar hans hjärna snurra.
– Jag vill förstå hur kunderna jobbar och vilka deras utmaningar är, och sen kanske jag kommer tillbaka med något som gör deras lösning bättre. Att bara kliva in och säga att jag har en bättre grej, det funkar inte.
Den tekniska kompetensen har han byggt upp snabbt, främst genom att prata med maskinbyggare och lära av deras vardag.
– Det tog kanske sju månader innan jag började känna att jag hade koll. Men jag lär mig fortfarande varje dag.
August är stolt över svensk industri – särskilt de små, högspecialiserade bolag som ofta är världsledande utan att synas.
– Vi måste fortsätta satsa på kvalitet. Det är Sveriges styrka. Om vi bara fokuserar på kvantitet så finns det ingen anledning att välja svenska produkter.
Han lyfter AI och IT-säkerhet som två avgörande områden framåt, men påpekar att industrin behöver bli bättre på att förstå hur tekniken faktiskt ska användas.
För att framtidens automationsledare ska hitta till branschen behöver industrin bli bättre på att kommunicera – särskilt med yngre.
– Jag tycker det är svincoolt med svensk industri, men många unga vet inte att den finns. Vi måste göra den mer attraktiv och visa vad vi faktiskt gör.
Och där, menar han, måste LinkedIn och liknande plattformar ta ett steg i rätt riktning.
– Jag hade tagit bort alla LinkedIn-annonser som visar komponenter som ingen förstår. Lyft hellre fram kundcase, visa hur en liten detalj kan påverka en stor maskin. Det är mycket mer intressant.
Faktaruta
- Namn: August Burstedt
- Titel: Key Account Manager, SCN AB
- Bakgrund: Försäljning och teknik, började på SCN under 2023
- Nominerad till: Guldhanden 2026 – Årets unga automationsledare
- Drivkraft: Nyfikenhet, problemlösning och att hjälpa industrin framåt
Här kan du läsa mer om GULDHANDEN 🤘
