Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2025

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2025

    Hem » Stark företagskultur och kundsamarbete driver tillväxt hos Sejfo
    Philip Berg, Business Developer och Karl Engström, säljchef på Sejfo
    Philip Berg, Business Developer och Karl Engström, säljchef på Sejfo
    Nyheter

    Stark företagskultur och kundsamarbete driver tillväxt hos Sejfo

    2024-09-10
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    En tydlig riktning och en ny vision har gjort att Automation Regions medlemsföretag Sejfo i Köping hamnat i en uppåtgående kurva med större ordrar, fler medarbetare och en ny anläggning i Göteborg. Hemligheten är god företagsanda och samarbete med kunderna.

    – För ett par år sedan tog vi fram en ny vision och strategi för företaget, säger Philip Berg, Business Developer på Sejfo. Vi har påbörjat en resa där vi har satt upp en strategi för att involvera medarbetarna i alla steg. Den här transparensen och lyhördheteten har gjort att vi har byggt upp en stark kultur som hela företaget genomsyras av.

    Alla är lika viktiga för helheten.

    Sejfo arbetar främst med fabriksautomation, utveckling av specialmaskiner och industriservice. Företaget är sprunget ur fordonsindustrin men jobbar nu även mot bland annat läkemedelsindustri, verkstadsindustri, elektrifiering och elektronikbranschen. De tar sig an såväl komplexa projekt med hög teknisk nivå men även enklare högvolymsuppdrag, och kunden har alltid en betydande plats i projekten.

    – Det är inte vi och dem, utan vi tar oss an projekten tillsammans, säger Karl Ingström, säljchef på Sejfo. Vi vill bidra till den svenska industrins konkurrenskraft, och då krävs ett ömsesidigt bra samarbete. En gemensam bild av behovet och kraven är väldigt viktigt. Att båda parter har förståelse för varandra ger en bra grund där alla kan bli vinnare. För varje projekt avsätts en projektgrupp, och målet är att medarbetarna ska kunna fokusera på ett projekt i taget – även det ett steg i den nya strategin. I nästan alla projekt används moderna visualiseringsverktyg, främst i projektens tidiga faser. Det ger en djupare förståelse både för kunden och för projektgruppen.

    – Vi ser ett generationsskifte som gör att visualisering blir mer och mer viktigt, säger Philip Berg. Vi behöver snabbt kunna testa funktioner och visa hur saker fungerar. Det kan vara svårt att uttyda ur CAD-ritningar men med hjälp av visualisering blir det lättare att förstå sammanhang och kontext.

    Precis som hos många andra företag är kompetensfrågan högst aktuell, och även på det området har Sejfo tagit ett nytt grepp. Utöver det vardagliga rekryteringsarbetet där de fokuserar mycket på att vara utåtriktade och uppsökande så ligger stort fokus på nyexaminerade.

    – Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare och det innebär att vi måste erbjuda mer än bara ett jobb, säger Karl Ingström. Vi satsar mycket på unga talanger och samarbetar med yrkeshögskolor och universitet. Vi erbjuder fem till sex praktikplatser varje år och vi anställer i regel ungefär hälften av våra praktikanter när de har avslutat sina studier.

    Hemma hos Sejfo

    Den 18 juni bjöd Sejfo tillsammans med Automation Region in till aktiviteten Hemma hos Sejfo där företaget fick möjligheten att visa upp sin verksamhet. Just den här typen av aktiviteter vill Philip Berg och Karl Ingström se mer av.

    – Den här typen av aktiviteter är givande på flera plan. Vi får berätta och visa vad vi är bra på och stolta över. Det är också ett ypperligt tillfälle att knyta nya kontakter för framtida samarbeten. Att vi öppnar upp och bjuder in är också en del i vår strategi, liksom att vi ser till att vara mer aktiva och deltar i andra aktiviteter. Det är i kontakten med människor som möjligheterna uppstår, avslutar Karl Ingström.

    (Visited 137 times, 1 visits today)
    Sejfo Automation Region
    Föregående inläggHygieniska robotar från Yaskawa till de rena rummen
    Nästa inlägg Satsa på ett AI-redo datacenter – innan det är för sent
    Automation

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-06-19

      Sverige växlar upp för AI – datacenterexpansion i norr

      Nyheter Automation2025-06-18

      Hexagon tar klivet in i humanoidrobotik – lanserar AEON för industriell autonomi

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-17

      “Det känns helt fantastiskt” – Gabor Szabo om Guldhanden 2025

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-16

      “Jag blev helt chockad” – vi har pratat med Martin Norén efter vinsten

      Kommentarer är stängda.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Hantera Cookies

        För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra enhetsinformation.  Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.

        Funktionell Alltid aktiv
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
        Alternativ
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
        Statistik
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
        Marknadsföring
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
        Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
        Visa preferenser
        {title} {title} {title}