Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2025

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2025

    Hem » ServiceNow hos Scania – en digital resa mot ökad kontroll och produktivitet
    Victoria Rosell, Sverigechef på ServiceNow
    Nyheter

    ServiceNow hos Scania – en digital resa mot ökad kontroll och produktivitet

    2024-03-25
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    Scanias organisation har genomgått en digital transformation för att förbättra effektiviteten och möta de ökade kraven från leverantörer. Omvandlingen av manuella och icke-integrerade processer för incidenthantering och beställningar har gått genom ServiceNow.

    Scania har en historia av att leverera högkvalitativa tjänster och produkter. Men för att kunna ligga i framkant även i framtiden krävs förändringar. 2019 påbörjade därför företaget sin digitala resa för att effektivisera organisationen tillsammans med ServiceNow.

    – Beslutet fattades av Scanias ledning eftersom man ansåg att man hade mer att förlora på att inte göra det. Och med de allt högre ställda förväntningarna från leverantörer så fanns det ingen anledning att vänta, säger Victoria Rosell Sverigechef på ServiceNow.

    Den övergripande filosofin var är skapa en plattform som möjliggör nära samarbete med IT-relaterade tjänster. Flera av processerna hanterades då manuellt och var inte sammanlänkade. Bara att lägga beställningar av datorer var tidskrävande och krävde att papper skickades fram och tillbaka. Att sedan få ut en dator och konfigurera den var en annan komplicerad och tidskrävande uppgift.

    – Detta gjorde att tillgången var begränsad, och allt var organiserat på ett sätt som hindrade en sömlös integrering. Placering av ordrar och andra processer skedde också isolerat, vilket skapade ineffektivitet och brist på överblick.

    Genom att implementera ServiceNow plattform bröts isoleringen av processer, och plattformens fördelar blev uppenbara från grunden vilket öppnade för en mer effektiv arbetsgång inom företaget. Och den ökade produktiviteten har visat sig vara påtaglig.

    – Exempelvis blev det en betydande ökning på att hantera datorer till de anställda med upp till 100 datorer om dagen mot tidigare 20. Ledtiderna har blivit kortare och övergripande ökning av produktiviteten har skett, säger Victoria Rosell.

    Samtidigt har parallella kostnadsbesparingsinitiativ möjliggjort en effektiv hantering av exempelvis prenumerationer och kontrakt som tidigare var oklara.

    – Hittills har Scania lyckats få ner kostnaderna på tjänster som man tidigare inte hade kontroll på med cirka 1,6 miljoner kronor i månaden. Det är stora pengar, säger Victoria.

    I en mångfacetterad arbetsmiljö med data spridda över olika platser har förmågan att fatta beslut snabbare och upprätthålla bättre kontroll blivit en kritisk förutsättning.

    – Detta blir särskilt viktigt med tanke på den ökande komplexiteten och kraven från en arbetskraft som ständigt efterfrågar moderna verktyg och effektiva arbetsmetoder.

    Att skapa en enhetlig och holistisk arbetsplats, där samarbetet mellan IT och HR har blivit avgörande. Med 57 000 anställda som tidigare var utspridda har det varit en utmaning att hantera processer som exempelvis onboarding på ett mer listigt sätt.

    – Att integrera och automatisera HR-processer har visat sig bli en vändpunkt för Scania. Nu kan IT och HR samarbeta tack vare en smidigare digitalisering och automatisering av olika plattformar.

    Victoria understryker dock att framgången med en digital transformation framför allt vilar på att få med sig personalen på resan. Här är utbildning, delaktighet och att vara öppen för inspel från medarbetarna A och O.

    – Dels tycker jag att man inte ska vara rädd för att ta hjälp av någon som redan gjort den här resan, det kan vara leverantör eller en affärspartner. Kärnan för framgång i en digital transformation ligger i att man skapar värde. Därför är det viktigt att parallellt jobba med värderealisering – vad är det vi ska uppnå och hur. Bästa sättet är att börja med det område som är mest eftersatt och sedan ta det steg för steg, avslutar Victoria Rosell.

    Fem lärdomar om digital transformation:

    1 Framtidsinriktade beslut:
Digitalisering är nödvändig för att möta ökade förväntningar från leverantörer och för att bibehålla företagets position i framkant.

    2 Processintegration för effektivitet:
Integrering av manuella och isolerade processer leder till en mer effektiv arbetsgång och ger kortare ledtider.

    3 Mätbar produktivitetsökning:
Digitaliseringen resulterar i en påtaglig produktivitetsökning.

    4 Effektiv kostnadsbesparing:
Genom bättre kontroll av olika processer kan stora kostnader kapas.

    5 Mänsklig dimension och samarbete:
Fokus på personalens delaktighet och utbildning är avgörande för framgång. Att skapa en enhetlig arbetsplats är kritiskt för en framgångsrik digital transformation.

    (Visited 241 times, 1 visits today)
    Scania ServiceNow
    Föregående inläggJonas Derwinger ny VD hos ebm-papst AB
    Nästa inlägg Nytt vattentätt datorsystem
    Mary Örnborg

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-06-23

      Byggstart för ABB:s Robotics Campus – nyckelsatsning på svensk automation och AI-robotik

      Nyheter Automation2025-06-19

      Sverige växlar upp för AI – datacenterexpansion i norr

      Nyheter Automation2025-06-18

      Hexagon tar klivet in i humanoidrobotik – lanserar AEON för industriell autonomi

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-17

      “Det känns helt fantastiskt” – Gabor Szabo om Guldhanden 2025

      Lämna svar Avbryt svar

      Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Hantera Cookies

        För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra enhetsinformation.  Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.

        Funktionell Alltid aktiv
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
        Alternativ
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
        Statistik
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
        Marknadsföring
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
        Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
        Visa preferenser
        {title} {title} {title}