Universal Robots (UR) ger sig ut på turné genom Sverige för att visa upp de flexibla och lättprogrammerade cobotarna. Besökarna får testa cobotarna och experter ger tips om hur man utvecklar och förbättrar sin verksamhet med hjälp av tekniken. En teknik som tidigare varit förunnad de stora företag men som tack vara coboten nu är tillgänglig även för små och medelstora företag.
– I höstas tog vi med våra cobotar ut på en turné, nu följer vi upp den för att ge ännu fler möjligheten att upptäcka fördelarna med automatisering, säger Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige.
Ta hem nya affärer
Användningen av cobotar ökar för varje år. Universal Robots är världsledande inom just kollaborativa robotar och har mångårig erfarenhet och omfattande kunskap som man vill dela med sig av på turnéstoppen. Tillsammans med distributörer Cobots Sweden och Edströms besöks sex orter. Första staden Skellefteå besöks den 22 februari och den sista, Stockholm, den 20 april. Turnén gör det möjligt för företag att fysiskt bekanta sig med URs cobotar. Men också att förstå hur de kan lösa produktionsutmaningar, samtidigt som produktiviteten och kvaliteten ökar. Besökaren får chansen att prata med experter om lösningar som passar dem.
– Allt fler mindre företag upptäcker att de kan ta hem nya affärer och fler ordrar med hjälp av en cobot. Genom vår turné vill vi möjliggöra för företag att utforska hur cobotar utvecklar deras verksamhet och tar företaget till nästa nivå, säger Ola Mellström.
Hållbar produktion
Coboten hantera olika typer av utmaningar såsom produktkvalitet, produktivitet och brist på kvalificerad arbetskraft. Den främjar lokal och hållbar produktion samtidigt som den bidrar till konkurrenskraft och god arbetsmiljö.
– Coboten kan lösa ett arbetsmarknadsproblem och kostar en bråkdel av traditionella automatiserade system. Dessutom har den en kort återbetalningstid. Att automatisera repetitiva uppgifter frigör tid för personalen att göra mer kvalitativa uppgifter och utveckling. Det ger bättre arbetsmiljö, mer konsekvent kvalitet och nöjdare medarbetare, menar Ola Mellström.