Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2025

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2025

    Hem » Ny rapport: Fordonsförsörjningskedjan behöver automation
    Nyheter

    Ny rapport: Fordonsförsörjningskedjan behöver automation

    2024-04-09
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    ABB:s senaste globala undersökning, Automotive Manufacturing Outlook Survey, kastar ljus över fordonsindustrins framtid och den kritiska roll automation och robotik kommer att spela. Trots erkännandet av dess betydelse står det klart att många aktörer inom fordonsförsörjningskedjan fortfarande inte utnyttjar teknikens fulla potential.

    Enligt undersökningen anser nästan alla deltagare att automation och robotik kommer att omvandla fordonsindustrin de kommande fem åren, medan nästan lika många betonar vikten av programvara, digitalisering och datahantering. Trots detta ligger många aktörer efter när det gäller att göra nödvändiga investeringar. De nya OEM- och startup-företagen verkar vara i framkant när det gäller att anamma automation, medan Tier 2- och Tier 3-leverantörer släpar efter betydligt.

    Joerg Reger, chef för ABB Robotics Automotive Business Line, påpekar att automation inte längre är enbart för de största tillverkarna. ABB:s breda portfölj av robotlösningar, inklusive kollaborativa robotar, stora industrirobotar och autonoma mobila robotar, gör det möjligt för även små producenter att dra nytta av tekniken.

    Ett exempel på detta är ABB:s tvåarmade cobot YuMi, som har hjälpt ett japanskt företag att öka produktiviteten och minska monteringstiden av aluminiumkomponenter med 20 procent. Genom att introducera denna typ av flexibilitet kan företag bättre hantera svängningar i efterfrågan och se snabba avkastningar på sina investeringar.

    Daniel Harrison, Automotive Analyst på Automotive Manufacturing Solutions (AMS), påpekar att även om många tillverkare gör stora investeringar, är det en brist på liknande framsteg inom hela leveranskedjan. Detta kan skapa problem med både kostnader och leveranshastighet av komplexa komponenter för elfordon och uppkopplade fordon.

    ABB:s undersökning samlade in åsikter från närmare 400 branschexperter, från fordonstillverkare och leverantörer till ingenjörer och specialister inom fordonsbranschen. Den pekar på behovet av att tillgängliggöra prisvärda och praktiska lösningar för automation och robotik för hela branschen.

    (Visited 72 times, 1 visits today)
    ABB Rapport Undersökning
    Föregående inläggAutomatisering driver behovet av CNC-tekniker – Lernia startar yrkeshögskoleutbildning i Karlstad
    Nästa inlägg Automatisering möter hållbarhet: Linde breddar sin portfölj av smarta truckar
    Automation

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-06-19

      Sverige växlar upp för AI – datacenterexpansion i norr

      Nyheter Automation2025-06-18

      Hexagon tar klivet in i humanoidrobotik – lanserar AEON för industriell autonomi

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-17

      “Det känns helt fantastiskt” – Gabor Szabo om Guldhanden 2025

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-16

      “Jag blev helt chockad” – vi har pratat med Martin Norén efter vinsten

      Kommentarer är stängda.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Hantera Cookies

        För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra enhetsinformation.  Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.

        Funktionell Alltid aktiv
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
        Alternativ
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
        Statistik
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
        Marknadsföring
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
        Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
        Visa preferenser
        {title} {title} {title}