Om bränslecellen är något av hjärtat i en applikation, så är en Balance of Plant (BOP) dess nervsystem – en omgivande uppsättning teknologier som förser bränslecellerna med rätt mängder bränsle och tar hand om dem i varje scenario.
– Säkerhet är en annan viktig aspekt av en BOP, säger Akhil Madem, utvecklingsingenjör på myFC.
Akhil Madem beskriver BOP:erna han designar för myFC:s applikationer som ett stödsystem för bränslecellerna.
– Det hjälper dem att fungera på en mängd olika sätt och ser till att inget överraskande inträffar, säger han.
En av flera uppgifter för stödsystemet är att övervaka att bränslecellerna ständigt matas med rätt volymer väte, via smala rör som leder från en gastank och in i bränslecellen. En annan viktig funktion hos en BOP är att bidra till systemets säkerhet och att upprätthålla harmoni med övriga system i applikationen.
– Det säkerställer att alla komponenter fungerar under bra förhållanden, så att de inte arbetar på ett felaktigt sätt. BOP:n kan också stänga av applikationen om systemet upptäcker något problem.
För att driva stödsystemet krävs en viss effekt. Men det handlar om en försumbar effektförlust som används av myFC:s specifika, samt ett minimum av andra nödvändiga BOP-komponenter.
– Om du till exempel har ett system som producerar 100 watt tappar du vanligtvis mindre än en watt, men ibland kan det gå upp till två watt.
Den relativt låga energiförbrukningen
Skiljer myFC:s formbara mikrobränsleceller från de stackade bränsleceller som är vanliga på marknaden. Bland annat behöver stackade bränsleceller utrustning för lufttillförsel för att förse dem med syre.
– Den extra utrustningen höjer kostnaderna. Generellt sett är de stackade bränslecellerna cirka 10 till 15 procent dyrare än våra mikrobränslecellsystem med öppna katoder.
Varje applikation kräver sina egna skräddarsydda lösningar, vilket innebär att myFC måste designa unika BOP:er för var och en av dem.
– Innan jag börjar skapa en ny Balance of Plant sätter jag mig ner med vårt bränslecellsteam och lyssnar på specifikationerna.
Därefter sker ett utvecklingsarbete som kan utgå ifrån en befintlig vätgasinfrastruktur. Senare, när ett instrumentdiagram upprättats och han har gjort sina egna tester, skickas ritningarna till myFC:s elektronik- och mjukvaruavdelning, som färdigställer en prototyp.
– En del av komponenterna kan köpas på marknaden, andra måste vi tillverka själva, ibland med hjälp av 3D-skrivare.