Facebook Twitter Instagram
    Tidningen Automation
    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation
    Hem » myFC Lab Stories: Stödsystemet som håller bränslecellerna igång
    Nyheter

    myFC Lab Stories: Stödsystemet som håller bränslecellerna igång

    2022-01-11
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Om bränslecellen är något av hjärtat i en applikation, så är en Balance of Plant (BOP) dess nervsystem – en omgivande uppsättning teknologier som förser bränslecellerna med rätt mängder bränsle och tar hand om dem i varje scenario.

    – Säkerhet är en annan viktig aspekt av en BOP, säger Akhil Madem, utvecklingsingenjör på myFC.

    Akhil Madem beskriver BOP:erna han designar för myFC:s applikationer som ett stödsystem för bränslecellerna.
    – Det hjälper dem att fungera på en mängd olika sätt och ser till att inget överraskande inträffar, säger han.

    En av flera uppgifter för stödsystemet är att övervaka att bränslecellerna ständigt matas med rätt volymer väte, via smala rör som leder från en gastank och in i bränslecellen. En annan viktig funktion hos en BOP är att bidra till systemets säkerhet och att upprätthålla harmoni med övriga system i applikationen.
    – Det säkerställer att alla komponenter fungerar under bra förhållanden, så att de inte arbetar på ett felaktigt sätt. BOP:n kan också stänga av applikationen om systemet upptäcker något problem.
    För att driva stödsystemet krävs en viss effekt. Men det handlar om en försumbar effektförlust som används av myFC:s specifika, samt ett minimum av andra nödvändiga BOP-komponenter.
    – Om du till exempel har ett system som producerar 100 watt tappar du vanligtvis mindre än en watt, men ibland kan det gå upp till två watt.

    Den relativt låga energiförbrukningen

    Skiljer myFC:s formbara mikrobränsleceller från de stackade bränsleceller som är vanliga på marknaden. Bland annat behöver stackade bränsleceller utrustning för lufttillförsel för att förse dem med syre.
    – Den extra utrustningen höjer kostnaderna. Generellt sett är de stackade bränslecellerna cirka 10 till 15 procent dyrare än våra mikrobränslecellsystem med öppna katoder.
    Varje applikation kräver sina egna skräddarsydda lösningar, vilket innebär att myFC måste designa unika BOP:er för var och en av dem.
    – Innan jag börjar skapa en ny Balance of Plant sätter jag mig ner med vårt bränslecellsteam och lyssnar på specifikationerna.
    Därefter sker ett utvecklingsarbete som kan utgå ifrån en befintlig vätgasinfrastruktur. Senare, när ett instrumentdiagram upprättats och han har gjort sina egna tester, skickas ritningarna till myFC:s elektronik- och mjukvaruavdelning, som färdigställer en prototyp.
    – En del av komponenterna kan köpas på marknaden, andra måste vi tillverka själva, ibland med hjälp av 3D-skrivare.

    (Visited 3 times, 1 visits today)
    Mary Örnborg

    Relaterade artiklar

    Nyheter Automation2023-02-01

    Tidningen Automation bjuder på biljetterna till årets Hannover Messe

    Nyheter Automation2023-02-01

    Igus spränger miljardvallen i försäljning för första gången

    Nyheter Automation2023-01-31

    Energieffektivisering – Mät och spara pengar

    Nyheter Automation2023-01-27Uppdaterad:2023-01-26

    Fem trender som datadrivna företag bör agera på 2023 

    Lämna svar Avbryt svar

    Verkstadstidningen Förlags AB

    Co / Automation

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

    automation@vtf.se

    (Visited 4 times, 1 visits today)

    LinkedIn
    Få nyheter i mailen
      © 2023 Tidningen Automation ---

      Skriv ovan och tryck Enter för att söka.