Vill du anställa en person som är bra på teamwork, konflikthantering, behovsanpassning, problemlösning och inkludering? Ja, det vill du såklart och där har du dagens unga digitala ledare i ett nötskal. Spelkulturförbundet Sverok har undersökt hur arbetsmarknaden bättre kan attrahera och tillvarata kompetensen hos unga som har ledarroller på digitala communities.
Projektet Ungt digitalt ledarskap bygger på djupintervjuer med unga som har ledarroller på digitala communities. De flesta utgörs av servrar på plattformen Discord – slutna grupper som samlas kring ett intresseområde, till exempel ett visst onlinespel.
– Mötesplatserna kan ha hundratals eller till och med tusentals medlemmar, säger Klara Stenkvist, projektledare på Sverok. Allt hålls ihop av ett team av moderatorer som ansvarar för att sätta upp regler, planera och genomföra aktiviteter, hålla i gång chattar, hantera konflikter och kommunicera med medlemmarna för att alla ska trivas och tycka att det är givande.
Alla aktiviteter sker utan vuxnas inflytande och de unga ledarna utformar själva sina upplägg. De sätter upp organisationsstrukturer och tar fram strategier för att involvera medlemmar och stimulera samarbete i den digitala miljön.
– Det som lyser igenom är gruppkänslan, säger Klara Stenkvist. Att moderatorerna arbetar tillsammans för att alla medlemmar ska kunna engagera sig, servern är allas att äga och ha inflytande över. Det blir en arena för att öva samarbete och ledarskap, och de tränar på förmågor som är viktiga på vilken arbetsplats som helst.
Behov av transkribering
Det är när de ungas förmågor ska översättas till reell kompetens som svårigheter uppstår. Vuxenvärlden förstår inte vad som kommer ut av spelandet och de flesta är omedvetna om den starka kultur som växer fram kring olika communities. De unga som befinner sig i det här dagligen anser att det är meningsfullt för dem själva, men förstår inte att kompetensen de får är värdefull på arbetsmarknaden.
Klara Stenkvist menar att det behövs en transkribering så att de unga kan sätta sina förmågor på cv:t och att de vuxna – föräldrar, lärare och rekryterare – förstår värdet och potentialen.
– Företagen behöver få upp ögonen för det här, lyfta in det i rekryteringsprocesser och formulera det konkret i jobbannonser, säger Klara Stenkvist. Våga fråga på nya sätt och bjuda in de unga digitala ledarna till företaget. Vi kan lära oss enormt mycket av dem och magi kan uppstå i mötet.
Klara Stenkvist tipsar
Vid ett seminarium hos Automation Region den 25 oktober presenterade Klara Stenkvist resultatet av Sveroks undersökning och gav konkreta tips för att tillvarata de unga digitala ledarnas kompetens.
Du som är en ung digital ledare – sätt kompetensen på ditt cv! Dina kunskaper är värdefulla och viktiga. Du kan hjälpa till att förändra världen!
Föräldern – intressera dig för vad ditt barn gör online! Fråga, och hjälp de unga att översätta sin kompetens. Det kan kännas enklare att engagera sig i något praktiskt, som till exempel att skjutsa till fotbollsträningen, men det här är minst lika viktigt.
Företagen – våga sticka ut! Sträck ut en hand, bjud in de unga digitala ledarna. Visa hur deras kunskaper kan göra skillnad i världen. Om ditt företag ger ett positivt intryck så kommer du ha större möjligheter att rekrytera dem när de kommer ut i arbetslivet.
Skolan – lyft de ungas kompetenser, gör dem uppmärksamma på vad de kan och hur det skapar värde! Vidga vyerna och lyft möjligheter för fortsatta studier. De digitala kompetenserna är betydande på en framtida arbetsmarknad.