Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2025

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2025

    Hem » Jämställdhetsarbete inom industrin – Västmanlands företag i framkant
    Alexandra Kung, Konsultchef på Lernia i Västerås
    Nyheter

    Jämställdhetsarbete inom industrin – Västmanlands företag i framkant

    2025-05-13
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit
    • Advertisement

    I Västmanland är det allt fler industriföretag som efterfrågar och vill rekrytera kvinnor för att jämna ut könsfördelningen. Lernia i Västerås ser att efterfrågan handlar dels om egna jämlikhetsmål och ett aktivt arbete med att säkra företagens framtida kompetensförsörjning inom industrins bristyrken.

    Bemanningen i Västmanland låg under 2024 i snitt på 50 procent i andel kvinnor hos de större kunderna inom industrin. Denna siffra har nu stigit under 2025 till 62 procent i snitt. Det sticker ut i förhållande till övrig bemanning i Sverige, där andelen kvinnor är lägre. Att arbeta med fördomsfri rekrytering är en självklarhet och nu ser Lernia i Västerås en högre efterfrågan från kundföretagen vad gäller att jämna ut ojämn könsfördelning inom industrin.

    – Allt fler företag i Västmanland vill bli bättre på att arbeta medvetet för att locka fler tjejer till industrin, det finns ett tydligt fokus från flera företag. Det är just nu lättare att hitta uppdrag för våra kvinnliga konsulter. Det beror dels på att företagen har målsättningar att fylla och dels på att det helt enkelt behövs fler kvinnor som vill jobba som till exempel montör och CNC-operatör. Det är bristyrken där varje intresserad kandidat är värdefull, säger Alexandra Kung, som är konsultchef på Lernia i Västerås.

    För att jämna ut könsskillnader i industrin behöver företag både locka fler kvinnor och arbeta med att bibehålla kvinnorna inom dessa yrken. Det behövs även utveckling i sättet att rekrytera. Bland annat handlar det om att lyfta rätt förmåner, rikta in sig på egenskaper och moment i arbetet, snarare än bara en kravprofil. Det kan också handla om att som bolag göra anpassningar och sänka trösklar, genom att ändra kravprofiler, så att kvinnliga kandidater inte sållas bort i onödan. Andra satsningar är mer långsiktiga, som att fånga upp tjejer tidigt genom att vara ute på tillexempel gymnasieskolor för att locka fler till industrijobb.

    – Jag märker att kvinnor intresserar sig för industri men inte alltid vågar ta steget av olika anledningar. Genom att arbeta medvetet och göra anpassningar har vi till exempel lyckats höja andelen tjejer hos ett av våra kundföretag till 44 procent och deras mål var 30 procent, berättar Alexandra Kung.

    Alexandras tips för att locka fler tjejer till industrijobb:

    • Anpassa kravprofilen inför rekryteringar. Det kan möjliggöra att sökanden som kan passa för tjänsten inte sållas bort i onödan.
    • Ha en öppen inställning för erfarenheter från andra branscher eller yrken som kan vara till nytta i de roller ni som företag söker. Det kan finnas likheter i erfarenheter utöver de arbetsmoment som ska utföras.
    • Erbjud gärna en mentor eller kontaktperson vid introduktion och nyanställning. När vi frågar nyrekryterade konsulter ser vi att det är extra viktigt för kvinnor att ha en sådan kontakt.
    • Genom att stärka och satsa på kvinnliga chefer skapar ni som företag förebilder för fler kvinnor att satsa på interna karriärer hos ert företag.
    • Satsa på företagskultur där det finns möjligheter att utvecklas. Kvinnor vill se en långsiktighet i sin anställning. Att kunna påverka och utvecklas är särskilt viktigt för våra kvinnliga konsulter.
    (Visited 54 times, 1 visits today)
    Lernia
    Föregående inläggRISE rankas som Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2025
    Nästa inlägg Möt juryn bakom Guldhanden 2025
    Automation

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-06-23

      Byggstart för ABB:s Robotics Campus – nyckelsatsning på svensk automation och AI-robotik

      Nyheter Automation2025-06-19

      Sverige växlar upp för AI – datacenterexpansion i norr

      Nyheter Automation2025-06-18

      Hexagon tar klivet in i humanoidrobotik – lanserar AEON för industriell autonomi

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-17

      “Det känns helt fantastiskt” – Gabor Szabo om Guldhanden 2025

      Kommentarer är stängda.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Hantera Cookies

        För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra enhetsinformation.  Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.

        Funktionell Alltid aktiv
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
        Alternativ
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
        Statistik
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
        Marknadsföring
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
        Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
        Visa preferenser
        {title} {title} {title}