Svenska Flexqube har beviljats ett patent för en lösning för att koppla ihop autonoma mobila robotar (AMR) med motoriserade vagnar med varierande storlek och lastkapacitet.
– Detta ger unika möjligheter för tillverkande företag att realisera automatiserade materialflöden, där behovet av att flytta material i fabriken med olika storlek och vikt är stort, säger företagets CTO Per Augustsson i ett pressmeddelande.
Systemet testas redan i ett pilotprojekt hos en icke namngiven större biltilverkare och patentet, som beviljades av Europeiska Patentverket i juli, gäller fram till 2041 och avser EU/EES samt Turkiet och Storbritannien.
Motsvarande patent förväntas även inom kort beviljas i USA och patentansökningar är också under behandling i Sydkorea, Japan, Kina, Kanada, Mexiko samt Indien.
– Detta är mycket goda nyheter för Flexqube, då patentet skyddar vårt innovativa AMR-system som utvecklats under de tre senaste åren, säger Augustsson.
AMR-systemet består av en autonom robot, Flexqube Navigator, och motoriserade vagnar designade med Flexqubes patenterade byggblock. Patentet avser teknologin att lyfta AMR:en från golvet samtidigt som den kopplas ihop med en motoriserad Flexqubevagn via en smart koppling, vilket skapar ett kombinerat AMR-system.
Företaget säger att certifieringen av det nya systemet kommer att slutföras under tredje kvartalet och att de redan har öppnat orderböckerna.
Huvudkontoret ligger i Göteborg och företaget har fler än 1000 kunder – däribland Tesla, Volvo Cars och Amazon – i 37 länder.
FAKTARUTA:
Autonoma mobila robotar (AMR) är en marknad vars värde förväntas öka från knappt två miljarder dollar globalt år 2022 till över 10 miljarder dollar 2032, enligt AGV Network, en blogg specialiserad på AMR, eller AGV (automated guided vehicles) som de också kallas.
AMR använder flera tekniker för att navigera säkert
Lasernavigering: En roterande laser på AGV:n i kombination med reflektorer i omgivningen innebär att AGV:n kan navigera på egen hand.
Konturnavigering: Genom att avläsa konturer i omgivningen kan AGV:n navigera på egen hand.
Magnetnavigering: AGV:n hittar med hjälp av magneter infällda i golvet, används ofta som ett komplement till laser- eller konturnavigering.
Magnetbandsavigering: AGV:n följer ett kontinuerligt magnetband på golvet.
Induktiv navigering: Liknar magnetbandsnavigering, men i stället för magnetband används metallvajrar infällda i golvet.
Streckkodsnavigering: QR-koder på golvet hjälper AGV:n att hitta rätt.
Multinavigering: En kombination av olika navigationsmetoder som ökar precisionen.
Källa: Solving