Användningen av AI som copilot väcker förväntningar men också en del frågor. Florin Rotar, Global Chief AI Officer för Avanade, delar med sig av sina insikter om begreppet ”kognitiv acceleration” och hur det kan tillämpas.
Kognitiv acceleration är kanske inte det första begreppet man tänker på när man pratar om AI, men enligt Florin Rotar är det en spännande utveckling som absolut bör belysas. Istället för att enbart fokusera på att effektivisera eller automatisera uppgifter, ser han generativ AI som en form av copilot – en maskin som kan hjälpa och stödja människor att öka sina kunskaper och insikter, och därigenom också accelerera sina karriärer.
– Vi har sett att AI används för att hitta svar på och lösa komplicerade produktionsproblem inom tillverkningsindustrin. Men den kan också användas till att ”boosta” kreativiteten hos medarbetarna, säger Florin Rotar och fortsätter:
– Ett exempel på det är inom fordonsindustrin där AI använts för att hjälpa designers på ett sätt som de inte tidigare haft möjlighet till. Med hjälp av AI kan de nu utforska 100 idéer istället för fem eller sex som tidigare. Detta genererar ett starkare samarbete och ger inspiration, vilket i sin tur leder till snabbare innovationscykler. Det som normalt brukar ta fem år att designa fram en ny bil kan nu göras inom loppet av ett och ett halvt år istället. Den klassiska AI:n har med andra ord utvecklats med ytterligare egenskaper som hjälper individer att uppnå full potential på arbetsplatsen. Den ger inte bara svar på vad som behöver göras, utan även hur komplexa problem kan lösas.
– Det är en unik möjlighet för personer som inte har omfattande erfarenhet att snabbt accelerera sin karriär. AI blir din personliga handledare. När arbetskraftsbristen är påtaglig inom industrin kan AI alltså bli en viktig lösning för att höja kompetensen hos dem som inte redan har 20 års erfarenhet, säger Florin Rotar. Florian använder sig själv som ett praktiskt exempel på hur han förändrat sitt sätt att hantera möten i jobbet med hjälp av AI.
– Jag använder Microsoft Copilot vilket ger mig möjlighet att snabbt sammanfatta och integrera viktig information från möten, även om jag inte personligen kan närvara. Co-pilot hjälper mig att skapa sammanfattningar av vad som sagts, fånga atmosfären och identifiera olika åsikter, allt på bara två minuter. Dessutom, med dess förmåga att generera innehåll baserat på en omfattande kunskapsbas, kan jag enkelt förbereda mig inför ett möte utan att behöva göra all research själv. Men innan man börjar använda AI som en copilot måste också hänsyn tas till de etiska och säkerhetsmässiga övervägandena, menar Florin Rotar. Frågor som hur man säkerställer att AI används på ett ansvarsfullt sätt och hur integriteten och säkerheten hos användaren bevaras kräver noggrant övervägande och reglering för att balansera de fördelar som AI erbjuder. Han betonar särskilt att kulturen inom ett företag och värderingar är en avgörande parameter för att AI ska kunna utnyttjas just på ett ansvarsfullt sätt.
– Jag skulle säga att om ett företag inte har ett väl genomarbetat ramverk med regler, värderingar och en etisk kultur på plats så är det ingen bra idé att implementera AI i företaget. Första steget bör vara att börja träna sin personal in i ett ramverk. Det är först när detta fundament är på plats som man kan utforska hur AI kan hjälpa företaget.
– Inom tillverkningsindustrin skulle man med hjälp av AI exempelvis kunna identifiera och utnyttja oanvända kompetenser hos sina anställda. Ett ansvarstagande ramverk som inkluderar alla anställdas röster möjliggör också till skräddarsydd kompetensutveckling som i nästa steg snabbt kan gynna företaget. Att använda AI på rätt och bra sätt och som en copilot kommer man kunna komma förbi olika hinder men också att få människor att skina. Reflektionen över hur AI kan användas som en copilot väcker också viktiga frågor om säkerhet och reglering.
– AI måste tränas i att undvika säkerhetssvagheter. Rent konkret skulle man kunna ställa frågan till AI rakt ut om hur man förstör en maskin. Omformuleras frågan att man vill undersöka att de väsentliga delarna i maskinen inte är skadade är det i princip samma fråga som den första. Ur säkerhetssynpunkt måste man därför se till att lära AI att inte utsättas för dessa svaga punkter.
Regleringar ensamma är dock inte alltid tillräckliga i en värld där tekniken utvecklas i snabb takt.De etiska och moraliska aspekterna är minst lika viktiga inom användandet av AI, menar Florin Rotar.
– Förutom regler måste man också väga in hur man ska agera på ett etiskt och moraliskt sätt i användningen av AI. Varje industri och företag kan förvänta sig att de i framtiden kommer behöva regleras i samband med användningen av AI, även om det inte varit fallet tidigare, som i exempelvis tillverkningsindustrin Men för att kunna samarbeta med generativ AI fullt ut krävas utbildning och kompetensutveckling av personal. Här menar Florin Rotar att det finns två dimensioner att tillgå ,en generell och en individanpassad.
– Dels behövs ett allmänt kompetenslyft – exempelvis ansvarstagande AI-utbildning. Alla behöver verkligen kunna detta i en organisation. Sedan handlar det om den fantastiska möjligheten att man kan tänka annorlunda kring varje enskild persons kompetensutveckling genom att använda AI anpassad efter varje individs personliga egenskaper, intressen och behov, avslutar han.