Håkan Karlsson, area manager på Acoem AB och en av veteranutställarna på EuroExpo i Kiruna.
Vad är det som får er att återkomma till EuroExpo år efter år?
Lokala mässor är viktiga för oss för på dessa träffar vi både påverkare och beslutsfattare.
Hur ser era förväntningar ut på årets mässa?
Förväntningarna i år är höga inte minst på grund av att vi ser en vändning i branschen och ett ljusare konjunkturläge.
Vilka resultat har ni nått i ert tidigare deltagande på EuroExpo?
Vi har fått väldigt bra leads och många bra kundträffar som lett till avslut. Dessutom har vi möjligheten att träffa befintliga kunder.
Hur har mässan förändrats över åren, enligt er erfarenhet?
Det har gått upp och ned med konjunkturen men för oss är det alltid viktigt att träffa kunder lokalt. Sen måste vi som utställare också engagera oss och se till att bjuda in kunder och göra mässan och vår monter attraktiv. Det är ett samarbete med mässarrangören.
Har du några tips till nya utställare på EuroExpo?
Ja. Tänk igenom vilket budskap och vilken profil du vill ha samt att vara engagerad och bjuda in kunder. Glöm inte heller att göra reklam för ditt företag och företagets produkter. Detta gör dig till en attraktiv utställare som lockar besökare.
Vi bjuder alltid in kunder själva och använder oss av sociala medier för att nå ut med budskapet att vi är på plats och med vilka produkter – och så hintar vi självklart om våra nyheter.
Här kan du läsa mer EuroExpo lockar industrin till Kiruna
Jens Kvarnäs, säljansvarig på Kellve som ställer ut för första gången på EuroExpo i Kiruna.
Visst stämmer det att ni har ett kontor i Kiruna – hur kommer det sig att ni inte ställt ut tidigare?
Ja det stämmer, men som vanlig handlar det om resurser, vi nysatsar och ser denna mässa som ett steg framåt. Vi ser mässan som en strategisk möjlighet att bygga affärsrelationer och nå rätt målgrupp inom industrin på ett effektivt sätt. Genom att delta i mässan kan vi exponera våra lösningar, knyta kontakter och skapa nya affärsmöjligheter. Vi ser verkligen fram emot att skapa nya kontakter och affärsmöjligheter.
Vilka produkter eller tjänster kommer ni att visa upp på mässan?
Förutom bandtransportörer vill vi gärna prata om klimatvinsterna med bandtransporter jämfört med fossila drifter.
Vilka mål har ni satt upp för ert deltagande?
Målet är, förutom att få kontakt med nya kunder, är att träffa tidigare kunder där ny personal tagit vid. Det är alltid kul att berätta om tidigare projekt för dom som inte var med då. Vi ser även fram emot kunskapsutbyte i branschen.
Ser ni några utmaningar med en mässa så här långt upp i norr?
Nja, ingen utmaning alls tycker vi. Däremot hoppas vi på besökare även från Nordnorge och kusten.
Hur ser ni på er roll inom den industriella utvecklingen i norra Sverige?
Då Kellve, sedan lång tid tillbaka, har haft bandtransportörer som huvudprodukt, ser vi oss som ett naturligt val om man vill ställa om till fossilfria transporter.
Vi ser oss som en aktiv partner i den industriella utvecklingen i norra Sverige, med fokus på teknisk innovation, kunskapsdelning, affärsmöjligheter främst inom fossilfria bulktransporter. Kellve har mer än 60 års erfarenhet att dela med sig av.