Effektivt dela och få del av erfarenhet
Det är lätt att bara ”köra på”, att tro man vet vad som fungerar, för det gjorde det 1985. Det är en farlig strategi, men samtidigt får vi inte glömma sånt som var viktigt 1985, eller?
Syfte, behov och mål kring det vi jobbar med har kanske inte ändrats så mycket, men vi har nya medlemmar, och nya krav på interaktion och utveckling, och jag gillar personligen den förändring vi nu genomgår. En sak vi ofta tar upp inom styrelsen är behovet av kompetens och inte minst erfarenhet. Vi ser stora gap inom nyckelkompetenser, och de växer!
Det är en ansenlig mängd tillfälligheter som påverkar vart man hamnar i livet och inte minst yrkeslivet. Ett nätverk av kompetenser, gärna geografiskt obegränsat, ger större urval, och förhoppningsvis en större chans att hitta någonting där man kan kombinera att ha kul på jobbet, känna att man bidrar, och en massa fantastiska människomöten.
Nu har halva 2022 passerat och de senaste två åren inneburit enorma förändringar, även om okontrollerade sådana. Normalt sett drivs förändringsarbete inte minst i detta land med en stor grad av konsensus. Det anses nästan ointelligent att försöka tvinga på en förändring där man inte är någorlunda överens om hur det ska genomföras och vad det ska leda till.
Okontrollerat eller ej, så har vi ett ansvar att försöka lära oss något, även av negativa händelser. Ta digitala möten. För + två år sedan så var det så kallat tele-presence som det satsades på bland våra bolag. Oerhört stora investeringar och ganska exklusivt nyttjande där det behövde bokas upp speciella rum i god tid, och inte för vem som helst. Applikationer som Teams och Skype fanns och nyttjades av många redan då, men mest som komplement.
Om man skulle ha en högre chef eller liknande med i mötet så var kompetensen ofta låg och antingen försenades mötet ordentligt eller så fick det i värsta fall bokas om. Om dessutom chefen själv skulle sätta upp mötet, ja då vet ni säkert svaret. Vad vill jag då säga med detta? Tack vare detta påtvingade behov av att anställda på ALLA nivåer nu behövde lära sig ny teknologi, inte sällan beslutsfattare kring digitalisering, ja ni förstår poängen.
Jag tror att förståelsen för vad bra digitalisering kräver, och vilka värden det kan bidra till har ökat avsevärt, och detta på grund av att man själv fick gå igenom erfarenheten. Förhoppningsvis så leder detta inte bara till större investeringar i automation och digitalisering, utan SMARTARE. Jag tycker mig faktiskt börja ana en större förståelse för ”end to end” datakvalitet, tack och lov. Digitalisering under den stora hypen handlade mest om förhoppningar och önskningar om att algoritmer och dashboards skulle lösa alla problem, ivrigt påhejade av management och verksamhetskonsulter.
Problemet var att underliggande data ofta var av så låg kvalitet eller att kontext saknades. Detta känner ni som läser detta till mer än de flesta. Hur ofta har vi inte blivit frustrerade över att för få längre pratar om (eller verkar förstå) instrumentering och ventiler som direkt avgörande för en lyckad automation och digital transformation, och då menar jag inte minst behovet av kompetens i bolagen kring applikationen, installationen och underhållet av den samma.
Här tror och vet jag att vi tillsammans (och inte minst via vårt kära ITF Automation) har en roll att fylla och en uppgift att driva. Inte för att det är lätt eller nödvändigtvis billigt för våra företag. Men billigt och lönsamt är inte samma sak!
Hur gör vi då detta bättre, och hur kan vi tvinga oss själva igenom en sådan nödvändig förändring? Nöden är ju uppfinningarnas moder, men hon verkar upptagen med annat, och vår industri går generellt väldigt bra. Kanske kan vi ändå nyttja nuet till att stå redo och starkare när detta vänder, vilket vi faktiskt också ser i vissa delar av Tech-branschen som haft flera gyllene år men nu skakar ordentligt.
Jag och vi har ingen patentlösning på detta, men vi vill gärna ha en dialog om det, och vi tror att nyckeln ligger i bättre sätt att kommunicera och utbyta idéer. Jag och styrelsen för ITF Automation skulle vilja slå ett STORT slag för mentorskap, coaching och det vi för tillfället oftast benämner ”Communitys”.
Inom styrelsen så har vi därför beslutat att driva på hårdare vad gäller att hjälpa er medlemmar med att hitta passande mentorer, men även adepter. Vi tror nämligen att det både finns en önskan att lära sig av andra, fast också att dela med sig till andra. Allt som oftast så är min erfarenhet att lärande är dubbelriktat. Några av mina mest värdefulla egna insikter kommer ur coachingsamtal med andra.
Vi kommer att få ett ypperligt tillfälle till att diskutera detta under Automationsdagarna på Scanautomatic i Göteborg den 18–20 oktober. Jag hoppas att många av er tar med sig frågor och funderingar till eventet. Vi från styrelsen är såklart på plats och öppna för diskussion och frågor, men varför inte redan nu börja diskutera detta med kollegor i branschen och inom ITF Automation er medlemmar emellan?
I samma anda så har vi också beslutat att dra i gång ett antal Communitys kring automation, digitalisering och inte minst mätteknik. Även här är vi övertygade om att det både finns många som är villiga att hjälpa till att fylla dessa forum med innehåll och viktiga ämnen, men om det verkligen ska lyckas så är min egen erfarenhet att dessa forum drivs och ”ägs” av medlemmarna själva, där ITF Automation mer agerar som moderator och ser till att koppla samman människor med brinnande intresse eller starkt behov av att bredda sin kompetens, sitt nätverk eller bara stärka sin tillhörighet till en grupp professionella individer som lätt underskattas när det kommer till värdet man tillför vår industri.
Med tanke på det så kanske ett Community till exempel kommer att lyfta frågor och idéer kring hur man motiverar allt ifrån större investeringar inom automation, mer fokus på underhåll av instrumentering och ventiler, eller varför inte hur man bäst syr ihop digitalisering med traditionell automation från ett företagsekonomiskt perspektiv. Allt bygger egentligen på att på nationell nivå bättre ta till vara er kompetens så att det kommer industrin till nytta samtidigt som det bidrar till individens utveckling och glädje på jobbet. Att ha ett spännande jobb där man förstår sitt värde är grymt engagerande. Om du inte känner så, vad kommer du göra åt det?