Vid årsskiftet klev hon in i rollen som regional VP för en Norra EMEA i Rockwell Automation ansvarig för UK, Irland, Norden, Baltikum, Ryssland och stora delar av tidigare Sovjetunionen. Det blev ett steg in i en främmande värld för Åsa Arvidsson. Men hennes erfarenhet från en helt annan bransch ska bidra till att skynda på ”time-to-value” och öka produktiviteten för företagets kunder.
– Efter drygt sex månader på Rockwell Automation är detta fortfarande en relativt ny värld för mig, med den bredd och det djup Rockwell Automation har inom Automation. Jag kommer närmast från Microsoft med en lång bakgrund av att leda verksamheter från IBM och Accenture inom sälj och leverans. För mig har det varit spännande att att ta steget in i okänd bransch och få göra en läroresa och i hela kedjan för att driva digital transformation inom tillverkande industri. För Rockwell är det dock naturligt att blanda olika kompetenser i team som ska driva fram nya erbjudanden.
Hur summerar du din första tid i din nya roll på Rockwell Automation?
Jag tycker är otroligt spännande sätta mig in i och förstå den digitalisering och utveckling som sker inom tillverkningsindustrin och att komma in verksamheten och lära känna våra kunder. Rockwell har en önskan att växa kundåtaganden och bredda vår kundbas globalt. I det arbetet handlar om att förbereda människor och se till att alla bidrar med olika kunskaper för att utveckla erbjudanden anpassade sig för olika marknader.
Vad ska du bidra rent konkret med i din nya roll?
Mycket inom industrin idag handlar om att koppla samma olika data med varandra och hur man ska använda datan för att kunna ta bättre beslut för att driva en mer hållbar utveckling. Om kunderna inte förstår hela kedjan och sätter relevanata datamodeller på plats så får de också svårt att se sammanhangen och från det lära sig vilka utmaningar och risker som finns inom produktionskedjan men också se förutsättningar att förbättra. Rockwell Automation möjliggör detta genom lösningar som täcker hela produktionskedjan. Mitt team hjäper kunderna se värdet av att driva digitalisering och hjälper dem förverkliga visionen steg för steg. Det är en resa både för våra kunder och för oss som bolag. Teknikutveckligen går fort, och vi vill hjälpa våra kunder ta tillvara på möjligheterna det ger. Att utveckla bolag och utveckling av personal har alltid varit en stor del i mina tidigare roller.
Vad, enligt dig, är mest kritiskt i den digitala omvandlingen inom industrin just nu?
Finns många saker som är viktiga, men en av de mer komplexa bitarna är att förstå helheten. Det handlar om att förstå hur delar ska kopplas ihop, utmaningarna med cybersäkerheten, arkitektur, begränsningar och hur man ska prioritera och ta steg för steg. Den större utmaningen för tillverkningsindustrin idag är att sätta ihop ett bra team som kan arbeta med alla dessa delar. Många företag har redan mycket av den kompetens hos sig, men vet inte hur den ska användas på bästa sätt. Att förstå fulla värdet av investeringarna och skapa en realistisk plan för att uppnå dessa är en del av lösningarna vi erbjuder våra kunder i deras omställning.
Smart Factory automatiserade fabriker byggs nu i allt större utsträckning – förutom övervakning vilken typ av kompetens menar du automatiserade fabriker behöver och hur ska de skaffa den?
Industrin behöver också ta in kompetens som kan guida och utveckla digitaliseringen. Det kan handla om allt från 3D lösningar till hur du styr alla delar som kopplats ihop. Med tanke på att det är svårt att hitta rätt kompetens behöver man arbeta med att fortbilda den personal man redan har på plats för nya typer av uppgifter som framtidens tillverkningsindustri kommer behöva. Just nu är vi inne i en mycket spännande utveckling – bland annat görs stora investeringar i omställning av industrin, elektrifiering och batteritillverkning. Samtidigt är branschen orolig över kompetensförsörjningen och utbildning. För att locka till sig kompetens tror jag att mycket handlar om vad som motiverar människor och om man exempelvis kan påvisa att man jobbar för en mindre påverkan på vår värld så kommer det att attrahera fler. Där kan industrin forma framåt.
Hur långt anser du att det som ofta benämns som industriella revolutionen 4.0 kommit ?
Vi är bara i startgroparna, vi pratar mycket vad man kan göra men att ta steget att verkligen göra det är en längre resa. Det som krävs är att lägga en plan steg för steg och där har många företag långt kvar. De som idag ligger i framkant är så kallade Greenfield-fabriker, där de bygger nytt från grunden – men den stora massan inom industrin har stora delar kvar på sin digitaliseringsresa.
Ditt jobb är att driva snabbare time to value för era kunder på olika marknader – hur ska du lyckas få olika regioner att dra åt samma håll?
Det finns skillnader på de olika marknaderna som jag jobbar med. Det beror dels på hur kända Rockwell Automation är på en marknad och hur länge företaget varit verksam där. Sedan måste man också ta hänsyn till de kulturella skillnaderna som präglar olika marknader. Utanför Norden driver jag bla vår verksamhet i Storbritannien och Irland där vi är starka. I mitt arbete jobbar jag med att identifiera vad vi gör bra och möjliggöra att det som är relevant kommer kunder på alla marknader tillgodo.Vår organisation möjligör att vi kan arbeta brett över flera marknader för ett kundsegment och återanvänder kompetens och erfarenhet i alla verksamheter.
Vad är ditt mål under ditt första år i rollen som VP?
Att ta in alla aspekter och förstå verksamheten och utifrån det kan se möjligheter att skapa mervärde för våra kunder. Det gäller att förstå den portfolio vi hela tiden utvecklar och att få personalen att förstå värdet av den. Detta ska de också kunna förmedla vidare till våra kunder. Målet är att våra kunder ska förstå att de har rätt partner i Rockwell Automation för att ligga i fram kant, uppnå sina högt ställda hållbarhetsmål och behålla sin konkurrenskraft genom hög produktivitet.