Vi kan trä i Sverige. Och svenskt traditionellt trähantverk, som förfinats genom generationer, håller erkänt hög kvalitét. Genom att kombinera just traditionell hantverksteknik med modern teknik från grunden har det nyetablerade norrländska köksföretaget Snêk fått ett stort försprång.
– Vi sitter i en jättebra sits, säger Fredrik Peraldi Karlsson, grundare och vd på Snêk.
På en udde där Bottniska Viken når som längst in i landet ligger Törefors, en by i Kalix kommun. Här fanns en gång i tiden Norrbottens första järnväg, en masugn och ett sågverk. Nu har en ny fabrik med tillverkning av kökssystem etablerat sig på platsen. Snêk är köksföretaget som särskiljer sig från andra kökstillverkare genom att kombinera traditionellt hantverk av hög kvalitet med hypermodern teknik. Varje steg i produktionen, så långt det varit möjligt, har automatiserats och digitaliserats. Sedan företagets produkter blev säljbara 2020 har produktionen i fabriken gått för fullt.
– När vi startade räknade vi med att leverera ett kök i veckan men hade som mål att komma upp till två kök i veckan. Det målet nådde vi snabbt. I dag tittar vi på hur vi ska kunna förbättra produktionsflödet för att klara av fyra kök i veckan, säger Fredrik Peraldi Karlsson.
”Digital first”
Företagets strategi har från starten varit ”digital first” på alla nivåer. Här får exempelvis kunderna själva designa sina kök i ett onlineverktyg och samtidigt välja utformning och hur mycket av montering och målning de själva vill göra. Detta ger valfrihet för kunden men skapar också ett digitalt flöde för en snabb och smidig beredning åt företaget. All marknadsföring sker uteslutande via digitala kanaler och i fabriken finns 3D-verktyg online kopplade till den de moment i produktionen som är automatiserade.
– Tanken redan från start var att tillverka en produkt som ser handgjort ut och i massivt trä. Skulle vi automatiserat hela produktionen så hade vi också tvingats kompromissa med kvaliteten. Istället har vi automatiserat så mycket vi kan av det traditionella hantverket utan att tulla på kvaliteten. Med en så varierad produktion som vi har så fungerar det heller inte att stoppa in robotar för att mata maskiner utan det måste ske genom vanlig handmatning.
Andra som har laminerade skivor i sin produktion kan automatisera mycket. Snêks val av massiva träskivor skapar däremot vissa begränsningar för en automatisering fullt ut.
– Fogarna i våra stommar görs dessutom med traditionell glidande laxstjärtsteknik som inte heller går att automatisera. Däremot har vi byggt ett helt unikt system för stommarna när allt ska fixeras, säger Fredrik Peraldi Karlsson.
Automatisering var givet
Fredrik och hans fru Sandrine, som är medgrundare i Snek, satsade i ett segment som de, prismässigt, tyckte var hutlöst på marknaden. För att kunna konkurrera med en ny, modern kvalitetsprodukt i traditionell stil och till en rimlig kostnad var digitalisering och automatisering en given förutsättning.
– Jag jobbade under flera år inom finans i Asien som systemutvecklare och teknologichef samt en del med webbdesign. Och min fru, som jag träffade i Kina, hade uppdrag åt lyxvarumärken som Apple. Den samlade erfarenheten vi fått i Asien har vi också haft nytta av i vårt egna bolag, berättar Fredrik Peraldi Karlsson.
Snêk etablerades i Törefors, inte bara på grund av att det är Fredriks hemtrakter, utan också för att det är ett stödområde som ger tillgång till värdefulla kontakter. Något som paret använt fullt ut.
– Här fanns alla viktiga komponenter vi behövde som bland annat design och ingenjörskompetens, råvaror och andra praktiska lösningar. Jag jobbade också tätt med Industriellt Utvecklingscenter och med konsulter inom automation och digitalisering samt att få in lean-flödet i produktionen, säger Fredrik Peraldi Karlsson.
Dock visade det sig att de viktigaste kontakterna fanns i Asien. Utan dem hade fabriken inte kunnat realiseras.
– Vi behövde CNC-maskiner till produktionen och det fanns inte en chans att starta från noll med europeiska maskiner. Så vi använde våra kontakter i Asien som hjälpte oss på olika vis så att vi kunde köpa in de CNC-maskiner som vi behövde därifrån istället.
De inköpta maskinerna har trimmats till precision på millimetern av CNC-maskinister från metallindustrin och har sedan dess gått som på högvarv.
På rekordkort tid har företaget dubbla antalet anställda tack vare det enorma trycket i efterfrågan. På ett sätt ett kärt besvär och ett kvitto på att konceptet fungerar. Samtidigt krävs det också nya investeringar för att ytterligare effektivisera, både i produktionen som i den digitala biten, för att kunna möta den stora efterfrågan. Genom att ta in en delägare bara veckorna före årsskiftet fick företaget in både nya pengar till investeringar och en ägare som varit Snêks ledstjärna och inspiration från start.
– Lundqvist Trävaru AB är ett av de mest revolutionerande företagen i sin bransch. Och vi har haft dem som inspiration från start på hur man digitaliserar traditionella industrier och branscher, säger Peraldi Karlsson.
Tufft men lärorikt år
Med den nya delägaren ombord är arbetet med att se över produktionseffektiviteten och digitaliseringen redan igång. Automatiseringen ska utvecklas löpande och näst på tur står fyra moment i produktionen som rör måleri, slipmaskiner, befuktning och digitaliseringen av flöden av logistik och administration.
– Vi vill kunna ha stenkoll på hela produktionen. Men det har varit svårt under rådande pandemi och den materialbrist som följde med den. På ett sätt har det varit ett tufft år och på ett annat lärorikt.
Att bygga en fabrik från grunden där men redan från start har planerat den utifrån automatiserade lösningar och digitalisering har det gett företaget ett gigantiskt försprång jämfört med andra kökstillverkare på samma marknad.
– Många kökstillverkare har hamnat i det som kallas ”innovators dilemma” – det vill säga att de sitter i en sits där, för att komma dit vi är nu, måste de skära bort den del som är inkomstbringande. Det försprånget som vi har inom digitalisering och automation har satt oss i en mycket bra sits, avslutar Fredrik Peraldi Karlsson.