Många försörjningskedjor har haft det svårt under coronapandemin. Berättelser om tomma hyllor på stormarknader och lager har varit en påminnelse om försörjningskedjornas bräckliga natur. Osäkra leveranstider, brist på chaufförer och omfattande pappersarbete är utmaningar vi redan känner till.
Enligt Accenture har 75 procent av alla företag upplevt någon form av störning under nedstängningarna runt om i världen. Ett av de större problemen företag har haft är att få sina IT-system att synkronisera. Här borde de stora ERP-systemen som redan slagits samman, med sälj-, ekonomi- och lagersystem, ha räckt för att företagen skulle kunna hantera försörjningskedjan. Men så har det inte varit, vilket företag som Lidl, Nike och chokladtillverkaren Hershey varit exempel på.
Problemet ligger förstås i att försörjningskedjan är väldigt komplex. Dels är det produktionen av varor, dels distributionen. Och när butikskedjor och tillverkningsföretag jobbar med ”just-in-time”-leveranser är det inte mycket som behöver gå fel innan det blir brist på varor.
Coronapandemin har minst sagt ställt till det. Men situationen har också påskyndat utbyggnaden av nya digitala processer som kan stödja den här verksamheten på många sätt. Enligt IDC:s analyschef Tom Seal, är det företag med äldre ERP-system som har haft svårt att hänga med i den digitala transformationen. Här har vissa företag fokuserat på att digitalisera från ytterkanten av företaget ut mot omvärlden, medan andra i stället har fokuserat på smartare processer in i företaget. Oavsett fokus förlitar sig företagen på fungerande ERP-system.
Det är här problemet finns för de som kämpar med stela ERP-system byggda för en annan tid, där data låses in i datasilos i stället för att användas aktivt och smart. Tom Seal poängterar att ERP-system har byggts efter ett behov av att kunna utföra kontroller, medan det som behövs idag är flexibilitet.
Detsamma menar analysföretaget Gartner, som liksom Tom Seal pekar på den stora förskjutningen mot behovet av flexibilitet. Gartner kallar det ”composable business”; det vill säga att företag i hög grad behöver kunna välja fritt mellan de bästa IT-lösningarna som finns och applicera dem på det sätt som passar deras verksamhet bäst. Just detta är omöjligt med stela ERP-system. Men det har blivit möjligt med moderna integrationsplattformar, där man enkelt kan integrera system, processer och data som man vill. När detta händer kan företag få vad de vill: snabb anpassningsförmåga, smidighet, bättre samspel mellan system och större motståndskraft.
Alla större företag är komplexa, men du behöver multiplicera detta många gånger när vi pratar om försörjningskedjor. Helt enkelt för att det finns många element som måste kopplas ihop och arbeta tillsammans för att allt ska fungera. Här har IT-chefer två val; antingen att fortsätta med den befintliga uppsättningen eller att sätta ihop tvärsnitt med hjälp av moderna integrationsplattformar och på så sätt uppnå den hastighet och flexibilitet som krävs.
I Boomis egen studie av företags modernisering av IT, Innovators shift to composable ERP, visar det sig att detta bygg-själv-tänkesätt redan hunnit blivit en strategi för många. 37 procent av tillverkningsföretag uppger att de redan implementerar en modulär ERP-strategi som de byggt själva. 43 procent håller på att implementera en sådan strategi, 15 procent planerar för det medan endast 5 procent saknar planer för det. För detaljhandeln ser bilden liknande ut. Här har 27 procent redan implementerat ett bygg-själv-tänkesätt, medan 46 procent håller på att implementera det, 17 procent har planer på det och 9 procent saknar planer för det.
Vilken lösning ett företag än väljer är det tydligt att utmaningarna med både ERP-system och försörjningskedjan måste lösas. Coronapandemin har stört just-in-time-processerna som används av många tillverkare och återförsäljare. Visst, det har tidigare förmodligen lett till massiva lagerbesparingar, men svagheterna i processerna har blivit alltför uppenbara.
Claes Huber, säljchef Boomi Sverige