När jag fick frågan från ITF Automation om jag ville sitta med i Skolverkets nationella råd för El & energiprogrammet behövde jag inte tänka länge innan jag svarade ja.
Men visste jag vad jag gav mig in på? Nej, det var nog först senare som jag kände det som mission impossible. Jag har funderat mycket på hur vi ska kunna attrahera ungdomar till automationsjobb då jag till professionen jobbar som produktionsansvarig vid ett av världens mest innovativa pappersbruk uppe i Roslagen och vi har under flera år försökt få in fler duktiga automationare. Hur ska ungdomar inse att hos oss finns det riktigt häftiga jobb som får de mest avancerade dataspel att blekna? Allt handlar om vår oförmåga att visa på vilka intressanta jobb vi kan erbjuda tror jag. Där har vi ju alla ett kollektivt ansvar för att vara ambassadörer för automation. Först ska ungdomarna vilja utbilda sig och därefter välja just El & energiprogrammet. Programnamnet visar ju inte kristallklart att det handlar om automation.Vissa ungdomar är fruktansvärt duktiga på att googla och hitta vad detta program innehåller. Och tittar vi på skolverkets statistik, visar det sig att hälften av dem som väljer programmet gör det för att bli elektriker. Enligt elektrikerförbundet är det sedan ca 50 procent av dem som avslutar utbildningen som får jobb som elektriker. Resten får jobb i andra näringar. En del av dem blir industrielektriker och kommer kanske vartefter in på automationsspåret.Jag sitter även som styrelseledamot i en liten gymnasieskola som heter Carl Wahrens gymnasium och som har detta program. De senare åren har vi dock haft svårt att få våra kurser fulla med ungdomar som vill välja utgången automation.
Det enda sättet är att vädja till alla läsare att inte glömma att berätta hur kul och intressant jobb man faktiskt kan få som utbildad automationare. Så till min uppgift i Skolverkets värld. Jag har nu hunnit med att vara med på två träffar med Skolverket.Full av inspiration åkte jag på den första tvådagars sittningen med alla programråden och vi fick oss en rejäl duvning i hur detta arbete går till: arbetet i denna världen går inte fort… Och det är nog ett rejält understatement. Att göra nya utbildningslinjer är regeringsbeslut så vad vi kan göra i vårt arbete är att försöka modernisera innehållet i det program vi nu har och ur min synvinkel tydliggöra och förbättra automationsinnehållet. Jag tror vi har på tok för många utgångar och borde slå ihop dem till en enda automationsutgång istället.
Det som gör mig hoppfull är att se att det faktiskt finns otroligt engagerade personer som ingår i dessa programråd från olika intresseorganisationer som verkligen vill göra skillnad! Vi får hoppas att deras och min entusiasm lyser lika klar fram till slutet av denna nominering 2022. Jag tänker i alla fall i mitt arbete försöka fånga upp så många bra idéer jag kan och förmedla dem in i skolvärlden. Och som envis Rospigg (trots att jag är uppvuxen i Norrköping) ska jag göra mitt bästa för att se till att denna utbildning ska lyfta! Tackar för ordet.
Anders Thorén