Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2026

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2026

    Hem » Intresset för Sveriges deltagande i Hannover är stort bland företagen
    hannover 2233 mintering scaled 1
    Nyheter

    Intresset för Sveriges deltagande i Hannover är stort bland företagen

    2019-01-15
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    Nu ska vi visa världen hur det svenska sättet att arbeta skapar framgång. I slutet av året slog samarbetspartners på stort när det svenska partnerlanddeltagandet i Hannover officiellt presenterades för den samlade massmediakåren i Stockholm.
    – Intresset är stort, både bland viktiga svenska industriaktörer som kommer att utgöra stommen i utställningen i den svenska nationella paviljongen på 1 200 kvadratmeter, och bland de mindre företagen som vill vara med och synas i de olika tematiskt uppdelade hallarna på mässan, berättade Teppo Tauriainen, Utrikesråd för handelsfrågor vid utrikesdepartementet som även sitter med i styrelsen för Business Sweden, den organisation som har fått regeringens uppdrag att vara huvudarrangör för deltagandet i Hannover första vecka i april.

    Vi lyfter automation
    Sverige lyfter fram automationsområdet tillsammans med andra viktiga områden som innovation, hållbarhet, digitalisering och globalisering. Syftet är att positionera Sverige, svenska företag och svenska lösningar som världsledande inom området Smart Industri.
    Av de svenska storföretagen som självklart kommer att finnas med i den nationella utställningen finns jättar som ABB, SKF, Ericsson, Tetra Pak, Höganäs, Husqvarna, Investor, LKAB, Mölnlycke, Munters, Piab, Stora Enso och Vattenfall. Bland de mindre företagen finns till exempel Carryline, Detab Ecomat, Powercell, med flera. De organisationer och myndigheter som deltar är exempelvis Energimyndigheten, Vinnova, Ignite Sweden, Rise och Sisp, Svensk Näringsliv, Smarta Fabriker, Svenska Handelskammaren och många fler.
    Varför bör svensk industri och svenska företag synas i Tyskland? Så här förklarade Dr. Jochen Köckler saken. (Han representerar företagsledningen vid Deutche Messe, Hannover mässans arrangör).
    – Vi är världens största industrimässa. I Hannover möter man inte bara en tysk publik, utan en global, världspublik. Av de 220 000 besökare kommer 49 procent från övriga EU-länder, 32 procent är från Asien, 10 procent besökare är från Europeiska länder utanför eu och 6,4 procent är från Amerika.
    – Hannover är sedan 1947 den viktigaste mötesplatsen för industrin där ledande internationella industriföretag knyter nya affärsrelationer.
    Politisk plattform
    Hannovermässan är en viktig mötesplats på hög nivå även politiskt, understryker Teppo Tauriainen. Många statschefer har mötts här genom åren. När usa var partnerland häromåret och Barack Obama kom till öppningsceremonin och deltog i olika politiskt ekonomiskasamtal, väckte det självklart en internationell uppmärksamhet.
    – Vi ser fram emot att tillsammans med övriga partners och företag i den svenska paviljongen lyfta fram hur vi genom samarbeten inom digitalisering, elektrifiering och robotisering skapar hållbara värdekedjor, sade Johan Söderström, vd för abb Sverige.
    –Vi vill visa att med abb:s teknik och människor tar vi tillsammans vara på de enorma möjligheterna som vi ser för industrins utveckling. Tillsammans stärker vi också vår samlade innovations- och konkurrenskraft, sade Johan Söderström.
    Ericsson
    Även Ericsson ser stora möjligheter med att synas i Hannover och i den svenska utställningen.
    – Vi befinner oss i en tid då Industri 4.0 händer samtidigt som 5g börjar rullas ut. Det ger nya möjligheter att automatisera och effektivisera. Edge computing och artificiell intelligens är centrala för att kunna förverkliga Smart Industri, sade Åsa Tamsons, chef för affärsområdet Technologies & New Business på Ericsson.
    – Som svenskt bolag med verksamhet i 180 länder är vi extra stolta att delta i den svenska satsningen på Hannovermässan 2019.

    (Visited 16 times, 1 visits today)
    Föregående inläggSiemens i partnerskap med Aruba för integrerade tillverkningsnätverk
    Nästa inlägg Kompetensutveckling lyfter företagen
    Dagmar Zitkova

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-12-05

      Hexagons mätteknik i centrum när Verstappen jagar ny F1-titel

      Nyheter Automation2025-12-05

      Ny studie: Öppna automationssystem ger stora besparingar för industrin

      Nyheter Mary Örnborg2025-12-03Uppdaterad:2025-12-03

      Ingenjörslönerna avslöjade – industrin tappar mark

      Nyheter Automation2025-12-02

      Automatiserad produktion hos Geberit – 12 förarlösa truckar i full drift

      Kommentarer är stängda.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Ad Blocker Enabled!
        Ad Blocker Enabled!
        Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please support us by disabling your Ad Blocker.