Mobil, TV, GPS, padda, träningsredskap, mikrovågsugn, spelkonsol eller skrivare. Kanske fick ni en elektronikpryl i julklapp. Eller köpte en nyligen. Oavsett vilket, har ni garanterat insett att dagens datoriserade prylar kan förses med precis hur många funktioner som helst. De är många fler än ni någonsin kommer att använda, till och med så många att ni troligen inte ens upptäcker alla.
Missar man funktioner man inte är intresserad av, må det vara hänt. Värre är det när funktionerna är så många, att man inte heller lyckas upptäcka dem man verkligen skulle ha nytta av. Är det någonstans det gamla uttrycket att ”man ser inte skogen för alla trän” passar in, så är det i samband med dagens datorteknik. Julklappar i all ära, problemet är ännu större i industrin. Där finns knappast en pryl längre som inte har en inbyggd mikrodator, inte ens enkla sensorer och ställdon. Då gäller det inte bara att förstå vilka funktioner varje enskild utrustning har, vilket är mycket nog. De ska dessutom kunna arbeta ihop, det vill säga man ska hitta de gemensamma funktionerna och få dem att tala samma språk.
Det är med andra ord knappast möjligt att köpa sina instrument, datorsystem, kommunikationslänkar, mjukvaror och se vad man kan göra med dem. Därför måste man börja i andra änden och se tekniken som ett hjälpmedel för att uppnå just er affärsidé. Det gäller alltså att tänka igenom vad som är målet för produktionen, nu och i en överblickbar framtid, och sedan välja tekniken så att den utför det ni behöver. Och det förutsätter ett processkunnande och en kännedom om er marknad som inte går att begära av en systemleverantör.Oavsett hur mycket leverantörerna kan om sina utrustningar, och hur man får dessa att samverka med andras, så räcker det alltså inte. Som Sören Jansson konstaterar i artikeln på sid 20 om Volvo Cars motorfabrik i Skövde: ”En viktig del av projektet att bygga nya produktionslinjer ligger i vårt eget förarbete. Vi köper inga standardmaskiner utan hela processer, genom att klargöra vad maskinerna ska användas till.”
Alla har inte Volvos resurser men det hindrar inte att ett företag som vill lyckas med automatiseringen själva måste känna sin produktion i grunden. Dessvärre skär dock många idag ner på kunnandet inom den egna organisationen och litar till utomstående krafter, inte minst systemleverantörer. Dessa kan förhoppningsvis sin teknik, men inte er produktion. Den kunskapen måste ni stå för själva. Annars kommer ni att få den fabrik leverantörerna tror ni vill ha, inte den unika anläggning som ger er den konkurrensfördel som kan göra ert företag till en vinnare.
(Visited 20 times, 1 visits today)