Minst av allt vill han få det att låta som en klyscha, det som man redan så många gånger har sagt: att man ska satsa på utbildning och kompetens. Men det är så det är, konstaterar Roland Ericsson, vd för mät- och reglerföretaget Samson i Sverige.– Företag måste skapa organisationer med hög kompetens och högt engagemang. Och det måste ske nu! Särskilt med tanke på digitaliseringstrenden. Ju bättre kunskap om processen som finns inom företaget, desto smidigare kommer det att bli att genomföra digitaliseringen, säger Roland Ericsson.
– De företag som idag inte besitter en god kunskap om sin verksamhet, de kommer att bli tvungna att göra både och. De kommer att behöva lära sig sina processer och digitalisera dem samtidigt. Så klart blir det mycket svårare.
Enligt Roland Ericsson finns det ingen kunskap som skulle vara trivial. Ta ventiler som exempel. Många kunder nöjer sig med att skaffa fram basuppgifter om varje enskild ventil. Grundparametrar som tryck, temperatur och flöde är så klart viktiga. Men som en god beställare borde man fråga lite mer. Och då måste man ha en god grundkunskap om hur ventiler fungerar och vilka andra saker som kan vara viktiga att fråga leverantören om. Bara då kan man på ett rättvist sätt avgöra om just den ventilen som leverantören erbjuder är den mest lämpliga för just den processen.
– Satsa på personalen och belöna deras vilja att lära sig mer. De anställda borde göra sitt bästa för att själva söka efter information, säger Roland Ericsson.
Han har under tre års tid varit ordförande för Armaturföreningen och engagerat sig i olika utbildningssatsningar. Därför blev han tillfrågad av Scanautomatic och Processteknikmässan om han skulle kunna hålla i ett utbildningsblock på mässan. Det tyckte han var bra.
– Företagen har idag så slimmade organisationer att de ibland tycker att det är svårt att skicka de anställda på en mässa. Men om vi samtidigt erbjuder något som är nyttigt, en utbildning om saker som kan användas i yrket då har vi lyckats skapa ett mervärde. Då har vi medverkat till att höja besökarnas tekniska kompetens samtidigt som de får se olika nyheter som visas på mässan.