Stilride inleder ett samarbete med fransk-svenska Adaxis. Målet är att vidareutveckla och finjustera den mjukvara som Stilride använder när de böjer och viker stålplåt i en origamiliknande process. Genom samarbetet kan fler delar tillverkas lokalt vilket är ett stort steg mot målet med lokala mikrofabriker.
Hela livscykeln för Stilrides första motorcykel Sus1 är tänkt att vara så hållbar som möjligt. Ett viktigt steg i detta är själva tillverkningen, där Stilride siktar på en lokal produktion. Tanken kring mikrofabriker, där varje enskild motorcykel byggs lokalt på den aktuella marknaden, har därför funnits med från början.
– En av de stora fördelarna med vår tillverkningsteknik är att den utgår från stålplåt som vi viker och böjer. Det innebär inte bara att vi spar på material, utan även att transporten av råvaran blir oerhört effektiv jämfört med den färdiga produkten. Genom lokala mikrofabriker kan vi dra full nytta av detta hela vägen till det land där produkten säljs och ska användas, säger Jonas Nyvang, medgrundare och vd på Stilride.
Nyckeln till att kunna producera hela chassit lokalt är en förenklad och automatiserad process där en robot garanterar lika resultat vi varje tillfälle. Samarbetet med Adaxis ger ytterligare en dimension till detta, då företaget specialiserat sig på att förenkla robotstyrning, men också gör det möjligt att, genom 3D-utskrifter, skapa ytterligare delar till motorcykeln genom den robot som används. Genom Adaxis kommer man nu även kunna skriva ut nya delar i mikrofabrikerna, delar som annars hade behövts tas in ifrån annan tillverkare.
Närmre bestämt handlar det, i första skedet, om kåpor, skärmar och ett antal fästen som nu enkelt kan byggas på plats enligt samma princip som Stilride erbjuder i övrigt.
– Med robotisering kan vi pressa gränserna för vad som kan tillverkas med hjälp av 3D-teknik, såväl vad gäller storlek som form. Utmaningen är att programmering av robotar för 3D ofta är avancerat och svårgreppbart. Vårt mål är att snabba upp processen och göra den mer intuitiv, även när det gäller riktigt komplexa projekt, för att alla ska kunna dra nytta av den här tekniken, säger Emil Johansson, medgrundare på Adaxis.
– Adaxis har kunskaper och erfarenheter som kommer att förenkla och förbättra processen ytterligare och samtidigt garantera att det blir samma slutresultat oavsett var i världen slutproduktionen sker. Det här har potential att inte bara spara avsevärt på miljöavtrycket, utan även att skapa en hel del arbetstillfällen lokalt, fortsätter Jonas Nyvang. Samarbetet mellan de båda företagen ger också möjligheten att snabbt kunna sätta upp en mikrofabrik i Frankrike på sikt, men den första öppnas inom kort i Nacka strand i Stockholm, i anslutning till Stilrides huvudkontor.
– Första fabriken beräknas komma i gång under våren och där kan vi också börja sätta de sista detaljerna inför en serieproduktion av SUS1. Fördelarna med mikrofabrikstanken är många, inte minst ur aspekten att vi alltid kommer kunna producera on-demand och även kunna skala upp och ner snabbare i förhållande till hur mycket som beställs, avslutar Jonas Nyvang.