Ta kontroll över dina data i cyberrymden, skriver Anna Ståhlbröst, lektor i informatik vid LTU, Luleå tekniska universitet i ett pressmeddelande där forskningsprojektet Usemp presenteras.
Appar och ny teknik kan hjälpa oss att ta kontroll över data som vi lämnar ut via sociala medier. Tekniken kan även hjälpa oss att få betalt för de uppgifter vi lämnar ut.
EU finansierad
Usemp är en tvärvetenskaplig forskning som bedrivs av LTU i samarbete med Centrum för distansöverbryggande teknik, CDT, samt med universitet och företag i sex andra europeiska länder. Projektet finansieras av EU.
Integriteten och den personliga digitala profilen står i fokus. Kartläggning av mönster över hur människor delar data i sociala nätverk, så kallad data mining, ger företag och olika intressenter enorma möjligheter att nå enskilda individer och specifika målgrupper med olika slags erbjudanden.
Integritetsfråga
I spåren av Edvard Snowdens avslöjanden om NSA:s övervakning av medborgare har nya frågor runt den personliga integriteten, på bland annat Internet väckts.
Resultaten från Usemp-projektet förväntas även kunna bidra till debatten runt massövervakning. I projektet analyseras lagstiftning kopplad till digitala sociala nätverk, användares behov och farhågor, marknadsföring och betalningsmodeller
– Resultatet av forskningssamarbete inom Usemp blir appar som varnar för hur de data som man lämnar ut kan användas av andra samt verktyg som hjälper oss att i pengar värdera de data som man lämnar ut, säger Anna Ståhlbröst.
Kartläggning visar att 70 procent av européerna är oroliga för att deras personuppgifter som innehas av företag som får användas i annat syfte än det för vilket de samlades in ändamål.
– Drygt en fjärdedel av sociala nätverksanvändare (26 procent) känner full kontroll. Hur är det med de resterande 74 procenten?
Utvecklar två verktyg
Inom ramen för projektet kommer två verktyg att tas fram: Usemp Presence Control Tool, Vem är jag i sociala nätverk? Det andra verktyget heter Usemp Economic Value AwarenessTool, Vad är värdet av min personliga information i sociala medier? De första prototyperna ska testas med män-niskor i Sverige och Belgien.
Projektet har även som syfte att höja människors medvetenhet om sin digitala närvaro i sociala medier och ge dem kontroll över sin digitala profil.
Forskarna utbyter erfarenheter inom juridik och integritet, sociala medier och sociala nätverk, datamining, datavisualisering och metoder för användarmedverkan.