Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag inom miljöteknik som vill ta steget ut på den tyska marknaden.
Tio utvalda innovativa svenska små och medelstora företag ges varje år möjlighet att delta i Swedish-German Cleantech Platform (SGCP). Nu är det dags för 2023 års upplaga – utlysningen är öppen till den 15 januari 2023.
Främjandet av svensk miljöteknik är en central del i de energi- och klimatpolitiska målen.
– Det ingår i vårt myndighetsuppdrag att bidra till den globala energiomställningen, vilket bland annat innebär att stötta svenska miljöteknikbolag hela vägen från forskningsstadiet till internationalisering. Det är mycket glädjande att se hur många svenska bolag som nått Tyskland inom ramen för plattformen sedan satsningens början år 2014, säger Helena Bernland, affärsutvecklare Internationella Marknader på Energimyndigheten.
Enligt Ninni Löwgren Tischer, affärsområdeschef på Tysk-Svenska Handelskammaren, har den stora omställningen som den tyska marknaden genomgår accelererats på grund av det rådande världsläget och energikrisen.
– För att förbli konkurrenskraftig krävs ett nytänkande inom industrin som öppnar för nya tekniska lösningar. Tyskland har alltid ett gott öga till Sverige och imponeras av vår förmåga att komma med innovationer, inte minst när det gäller miljöteknik. Detta ger ett fantastiskt window-of-opportunity för våra SGCP-bolag!
Swedish-German Cleantech Platform (SGCP) är ett program som drivs av Energimyndigheten tillsammans med Tysk-Svenska Handelskammaren. Det är skräddarsytt för företag som har produkter, lösningar eller tjänster inom grön energi och energieffektivisering som vill hitta affärsmöjligheter och partner i Tyskland.
Inom ramen för programmet får deltagarna individuellt marknadsstöd under ett helt år. Här ingår bland annat coachning kring nyckelfaktorer för att lyckas i Tyskland och rådgivning för att vässa sitt erbjudande. Med bas i skräddarsydd matchmaking genomförs två delegationsresor till relevanta ekosystem på plats i Tyskland. Studiebesök samt pitcher och individuella B2B-möten med potentiella kunder och partner utgör kärnan i dessa.
Deltagandet är kostnadsfritt, endast rese- och boendekostnader som uppstår i samband med programmet behöver bekostas av respektive deltagare.